Alle voorbereidingen, ontheffingen en vergunningen opgelegd door de veiligheidsregio ten spijt besloot de chauffeur van een ambulance donderdagmiddag blind op de Tom Tom te vertrouwen.
De organisatie van de Oranjemarkt is verplicht gesteld de route en voorzieningen van de markt, waaronder het plaatsen van 148 ! parkeerverbod borden, het vrijhouden van een route voor hulpdiensten én zelfs het omleggen van de oranjemarkt route.
Dat vergt een flinke inspanning die sinds kort aan de organisatoren van elk evenement wordt gevraagd, en die tot extra werk en kosten leidt.
In het geval van de Oranjemarkt Zuidhorn werd ’s middags een ambulance over de overvolle Gast begeleidt. Stapvoets reed deze via de Beatrixlaan en Hoofdstraat over de Gast. Met verbazing werd gadegeslagen dat hij vervolgens afsloeg naar de Eiberhof aan de Frankrijkerlaan.
De route via de Jellemaweg, die vrijgehouden is werd niet gebruikt. Als reactie zei de bestuurder de Tom Tom gevolgd te hebben.
Je zou verwachten dat e.e.a. wordt gecommuniceerd met de partijen die deelnemen aan die veiligheidsregio cq dat zij waardevolle informatie daaraan kunnen ontlenen.
Evenementenvergunning bestaat uit 11 pagina’s, er wordt o.a. gevraagd aan te leveren:
Een op schaal gemaakte situatietekening van het evenemententerrein (schaal 1:1000). met daarop de eventuele tent(en), met de omgeving zoals wegen, sloten, brandkranen, hekwerken, vrij te houden opstelplaats en aanrijroute hulpverleningsvoertuigen en taxi’s, parkeerterrein, aggregaten, lichtmasten en/of openbare verlichting, vluchtwegaanduiding, (nood)uitgan(gen) van afgesloten terrein, heaters, brandstofopslag, bak- en braadinrichtingen, voertuigen, kramen, attracties, EHBO-posten en overige vaste objecten.
Routekaart: Om voor de bereikbaarheid van hulpdiensten de hulpdienstroutes en de knelpunten in beeld te brengen dient u deze op de tekening(en) aan te geven (calamiteitenroute). Knelpunten: wegen smaller dan 3,5 meter of een onderdoorgang lager dan 4,2 meter zijn niet toegankelijk voor hulpverleningsvoertuigen.