Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Terra VO Oldekerk kiest voor duidelijkheid

29 mei 2020    Zuidhorn-nieuws
Terra Oldekerk is klaar voor het onderwijs na 1 juni. Interview met de heer Groenewolt, schoolleider van Terra Oldekerk.
Bert-jan-groenewolt-terra

Onderwijs dat na 1 juni deels op afstand plaatsvindt, vraagt om een extra duidelijke structuur, is de ervaring bij Terra VO Oldekerk. Voor de communicatie met leerlingen en ouders zet schoolleider Bert-Jan Groenewolt infographics in. Een mooie oplossing, vindt universitair hoofddocent Femke Geijsel.

“Toen de scholen dicht gingen, wisten wij meteen dat we niet moesten proberen de gewone schooldag online te imiteren”, zegt Bert-Jan, afdelingsdirecteur van de vmbo groen-school. “Onze leerlingen hebben veel behoefte aan structuur. Voor hen is de relatie met de leraar belangrijk: die schept de duidelijke kaders waarbinnen onze leerlingen het beste leren. Online is de afstand groter. Ter compensatie hebben wij de structuur van het online onderwijs overzichtelijker gemaakt, met een weekrooster waarin leerlingen maar twee tot drie vakken per dag hebben. Voor elk vak is er wekelijks één online les via Teams en één thuiswerkles die leerlingen zelfstandig maken.” Dat heeft goed gewerkt, zo blijkt uit een enquête onder leerlingen en reacties van leraren.

‘We hebben de structuur van het online onderwijs overzichtelijker gemaakt’

Deels online, deels op school
De enquête-uitkomsten hebben mede bepaald hoe het onderwijs op Terra VO Oldekerk er na 1 juni uitziet. Bert-Jan: “De vakken waar leerlingen het meest tevreden over zijn, houden we online: mens & maatschappij en mens & natuur. Leerlingen zijn vooral positief over de duidelijke uitleg bij deze vakken. We gaan met ze doorpraten om te ontdekken waar dat precies in zit.” Naast de online lessen volgen leerlingen na 1 juni wekelijks twee dagdelen les op school.

Drie prioriteiten
Bij de invulling van de dagdelen op school hebben leraren een belangrijke stem gehad. “Met een online vragenlijst in Microsoft Forms hebben we gepeild waar zij de tijd aan willen besteden”, zegt Bert-Jan. “Daar kwamen drie prioriteiten uit: persoonlijk contact tussen mentoren en leerlingen en tussen leerlingen onderling, de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde, en de beroepsgerichte en praktijkvakken die we niet online kunnen aanbieden, zoals het profielvak groen, techniek en koken.”

Dagstart
Het persoonlijke contact krijgt straks vorm in de dagstart waarmee elk dagdeel op school begint. Deze dagstart vindt plaats in de mentorgroep. Op Terra VO Oldekerk hoeven maar een paar groepen te worden gesplitst: “Onze klassen zijn gemiddeld relatief klein en we hebben genoeg ruimte in de lokalen om aan de 1,5-meter-regel te voldoen”, zegt Bert-Jan. In het eerste kwartier van de dagstart wisselen leerlingen ervaringen uit. Daarna volgt een halfuur keuzewerktijd. Leerlingen werken dan aan eigen taken, maar binnen de mentorgroep en onder begeleiding van de mentor.

Carrousel
Na de dagstart krijgen de leerlingen korte lessen Nederlands, Engels en wiskunde. Bert-Jan: “Dat wordt een carrousel van 30 minuten les per vak. Leraren maken een rondje langs de klassen. Zij benutten de tijd vooral voor instructie en formatief handelen: waar staan de leerlingen, waar is een inhaalslag nodig?” Tijdens de dagstart en de kernvakkencarrousel blijven leerlingen in hun lokaal. Daarna gaan ze via een vaste looproute en aparte ingang naar de vleugel met praktijklokalen, waar ze tot slot een praktijk- of beroepsgericht vak volgen.

‘Gebruik leerlingentaal, ouders lezen over de schouders van hun kinderen mee’

Infographics
Niet alleen de structuur van het onderwijs in coronatijd, ook de communicatie daarover moet extra helder zijn, vindt Bert-Jan. Omdat beeld daarbij helpt, gebruikt Bert-Jan infographics om leerlingen en ouders te informeren. Na eerdere infographics over de start van het online onderwijs heeft hij nu een infographic gemaakt over het onderwijs na 1 juni. Infographics kan iedereen makkelijk zelf maken in Word, zegt Bert-Jan. “Gebruik waar mogelijk beelden, het liefst in lijn met je huisstijl. Kies daarnaast voor leerlingentaal; ouders lezen over de schouders van hun kinderen mee. En laat je niet verleiden om te veel te vertellen. Beperk je tot wat écht noodzakelijk is.”

bron: Voortgezet Leren

  • Terra-rooster
Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Stuur het door:
Deel via WhatsApp

Laatste nieuws

Zonnepanelen1

Kans voor ondernemers: zonnepanelen op zakelijk dak

02 juli 2020    Zuidhorn-nieuws
meld je aan voor de gratis webinar
Lees verder →
Puzzelkrant

Rennie Ten Brinke en Janet Poeste: Prijswinnaars Puzzelkrant Westerkwartier

02 juli 2020    Zuidhorn-nieuws
KiWi Mediaproducties, uitgever van Westerkwartier in Beweging, heeft begin mei een ontspannings- en puzzelkrant uitgegeven in het Westerkwartier.
Lees verder →
Kloostermuseum aduard ziekenzaal

Kloostermuseum Aduard locatie voor Plus Magazine

02 juli 2020    Zuidhorn-nieuws
Interview en promotie voor Aduard
Lees verder →
Overdracht omd (1)

Open Monumentendag Westerkwartier 2020 gaat door!

02 juli 2020    Zuidhorn-nieuws
Zaterdag 12 september openen de Westerkwartierse monumenten hun deur.
Lees verder →
Overleg brainstorm (2)

Diversiteit aan denken in kerkbanken over Regiomarketing/promotie Westerkwartier

01 juli 2020    Zuidhorn-nieuws
“Het” Westerkwartier bestaat niet
Lees verder →
Wijn ovgz

Hartversterker voor leden ondernemersvereniging

01 juli 2020    Zuidhorn-nieuws
Bestuur ziet om naar de leden
Lees verder →