Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Duurzaam koelen met kanaalwater bij stort brugpoeren Spoorbrug Zuidhorn

31 maart 2017    Zuidhorn-nieuws
Max Bögl en ABT spaarden hiermee zeker 10.000 liter dieselolie uit.
Spoorbrug zuidhorn wk 12-17 (13)

Door te koelen met kanaalwater in plaats van leidingwater spaarden Max Bögl en ABT zeker 10.000 liter dieselolie uit bij de stort van twee poeren voor een nieuwe spoorbrug in het Groningse Zuidhorn.  

Koelen van betonmortel bij storts voor civiele constructies gebeurt meestal met een gesloten watercircuit. Het koelwater wordt rondgepompt door de ingestorte leidingen, een koelaggregaat en een bufferbassin.

In het geval van de poeren voor de nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal zou door de benodigde energievoorzieningen zeker 10.000 liter dieselolie voor moeten worden verstookt, zo’n 5000 liter per poer.  De poeren zijn namelijk zo’n 15 bij 15 meter en zijn 5 meter hoog. Om scheurvorming door grote temperatuur- en spanningsverschillen te voorkomen moest daar flink worden gekoeld. Anders zou de temperatuur na het storten wel oplopen tot zo’n 60 graden.

Intuïtie
Inzet van een aggregaat druiste echter in tegen de intuïtie van de werkvoorbereiding van Max Bögl.  Toen die op het punt stond om het koelaggregaat te bestellen bij de materieelverhuurder vroeg die toch nog even bij de adviseurs van ABT na of ze niet gewoon kanaalwater konden gebruiken. Dat was immers van zichzelf al koud; eind februari schommelde de temperatuur zo rond de vijf graden.

Niki Loonen van ABT boog zich met zijn collega’s over de kwestie. Ze modelleeerden de warmte-ontwikkeling in het programma Diana en kwamen tot de conclusie dat koeling met kanaalwater mogelijk moest zijn. Loonen: “De buitentemperatuur was op dat moment ook laag, waardoor het temperatuurverschil tussen het koelwater en de aangevoerde mortel ook gering was. Mortel komt immers gemiddeld aan met een temperatuur van 5 graden boven de omgevingstemperatuur. Is je koelwater veel kouder, dan krijg je alsnog grote spanningsverschillen en scheurvorming.”

Bij het storten van de eerste poer medio maart pakte alles uit, zoals voorspeld door de adviseurs. De temperatuuur van het beton kwam niet boven de 35 graden uit. Vijf dagen na  het storten was een stabiele temperatuur bereikt van 20 graden en kon de koeling stilgezet.

Beetje geluk

Vorige week werd de tweede poer gestort voor de spoorbrug met een overspanning van 175 meter.  Ook dat ging volgens Loonen goed. “Gelukkig was de buitentemperatuur toen ook laag en kwam niet boven de tien graden uit. Op dit moment is het al weer te warm. Als je de stort deze week zou uitvoeren zou je het kanaalwater eerst moeten bijverwarmen voordat je er verantwoord mee kunt koelen. Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Nou kost verwarmen veel minder energie dan koelen, dus het had nog altijd de moeite geloond, maar het was nog fijner dat het niet hoefde. Je moet als aannemer en adviseur de omstandigheden soms naar je hand kunnen zetten. En een beetje geluk hebben natuurlijk.” 

Cobouw

  • Spoorbrug-hydratatie
Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

Scouting clubhuis (1)

Scouts pakken clubhuis aan

15 juni 2024    Zuidhorn-nieuws - fotos
“kan weer een flink aantal jaren mee”
Lees verder →
Allersmaborg

Programma seizoen 2024 - 2025 Vrouwen van Nu bekend

13 juni 2024    Zuidhorn-nieuws
afwisselend en inspirerend
Lees verder →
Jazz te gast 2024 (7)

Groninger Cultuurprijzen

13 juni 2024    Zuidhorn-nieuws
drie categorieën: professionals, Amateurs en de Groninger Talentprijs
Lees verder →
Mollematocht 2023 (1)

Bauke moet opgeven in Ronde van Zwitserland

13 juni 2024    Zuidhorn-nieuws - Sport
“Hoop terug te zijn voor NK"
Lees verder →
Buitenspeeldag 2024 (1)

Vrolijke gezichten en mooie opkomst Buitenspeeldag Zuidhorn

13 juni 2024    Zuidhorn-nieuws - fotos
Soms een spatje regen maar weer viel erg mee
Lees verder →
Auto op reis

Tips en trucs voor zorgeloos autorijden

13 juni 2024    Zuidhorn-nieuws
Lees verder →