Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Informatiebijeenkomst rioolverbetering Kommerzijl

8 juni 2011    Zuidhorn-nieuws
1 juni was er een informatiebijeenkomst in Dorpshuis Soltketen in Kommerzijl over de rioolverbetering in Kommerzijl Aanwezig waren wethouder F. Stol ,M.J. Brinkman (beleidsmedewerker afdeling Openbare Werken),H.J. Koning (hoofd afdeling Openbare Werken),H. van

1 juni was er een informatiebijeenkomst in Dorpshuis Soltketen in Kommerzijl over de rioolverbetering in Kommerzijl

Aanwezig waren wethouder F. Stol ,M.J. Brinkman (beleidsmedewerker afdeling Openbare Werken),H.J. Koning (hoofd afdeling Openbare Werken),H. van der Galien (Aannemersbedrijf Witteveen),J. Drewes (Grontmij)
S. Sipkens (Grontmij), K. Oosterhof (Waterbedrijf Groningen) en ca. 40 aanwonenden.

Hieronder een verslag.

Er is het afgelopen jaar diverse keren met elkaar overleg geweest over de waterproblematiek in Kommerzijl. Vanavond staat in het teken van de uitvoering.

De hand-outs van de presentaties en onderzoeksrapporten zelf zijn te downloaden via de »website van de gemeente Uiterlijk donderdag 9 juni aanstaande zullen deze stukken op de site van de gemeente geplaatst worden.

De heer Brinkman van de gemeente Zuidhorn blikt terug op wat er het afgelopen jaar is gebeurd. Verder brengt hij de subsidiemogelijkheid voor het afkoppelen onder de aandacht. Bij particulieren wordt een aansluitpunt op de erfgrens aangelegd. Het is niet verplicht om hier op aan te sluiten maar de gemeente verstrekt wel een stimuleringsbijdrage voor het afkoppelen van dakoppervlak. Als de hele woning wordt afgekoppeld kan de eigenaar een bijdrage van € 400 krijgen. Als bijvoorbeeld de helft wordt afgekoppeld ontvangt de eigenaar de helft van dit bedrag. Mensen in een huurwoning hoeven niks te doen, hiervoor regelt Wold en Waard de afkoppelwerkzaamheden. Er wordt een aanvraagformulier voor het afkoppelen meegestuurd met het verslag. Er is ook overleg geweest met
de nutsbedrijven. Het gas- en waterbedrijf hebben aangegeven hun leidingen in de Dijkstraat, gedeeltelijk in de Kerkstraat en een gedeelte van de Zijlveststraat te gaan vervangen. Verder geeft de heer Brinkman een overzicht van diverse contactpersonen van dit project.

Vervolgens geeft de heer Van der Galien van Aannemersbedrijf Witteveen uitleg over de uitvoering van de werkzaamheden. Aannemersbedrijf Witteveen zal op 27 juni aanstaande van start gaan met de werkzaamheden. De nutsbedrijven zullen voorafgaand aan de werkzaamheden van Witteveen alvast wat werkzaamheden moeten uitvoeren zodat Witteveen er met de riolering langs kan. De werkzaamheden zullen in fases worden uitgevoerd zodat niet het halve dorp in een keer op de kop staat. De heer Van de Galien geeft een overzicht van de contactpersonen namens Aannemersbedrijf Witteveen. Verder drukt hij de aanwezigen op het hart dat als er iets dit te melden bij de uitvoerder. In goed overleg kan er veel geregeld worden wij moeten echter wel van elkaar weten wat er speelt.
Na de beide presentaties is er even een koffie- en rookpauze. Na de pauze is er gelegenheid voor het stellen van vragen.

o Vraag: Worden de stoepen weer verlaagd?
Antwoord: Het straatwerk wordt zodanig aangepast dat goede afwatering mogelijk is. Eventueel zal er een extra kolk bijgeplaatst worden als dat niet lukt.

o Vraag: Mijn regenwaterafvoer grenst direct aan de stoep. Kan deze direct op het regenwaterriool worden aangesloten? Antwoord: Als de afvoer direct aan stoep grenst en de gemeenten niet in particuliere grond hoeft te graven dan kan de afvoer direct worden aangesloten. U ontvangt dan uiteraard niet de subsidie.

o Vraag: Als er een storing is aan bijvoorbeeld de stroom of telefoonkabel wat moet ik dan doen?
Antwoord: Dit moet u dan melden bij het betreffende nutsbedrijf. Ook kunt u het als u denkt dat het te maken heeft met de werkzaamheden melden bij de uitvoerder van de aannemer.

o Vraag: De aannemer gaat de parkeerplaats voor vrachtwagens gebruiken voor tijdelijke opslag en plaatsen van een tijdelijke kantoorunit. Blijft er wel voldoende ruimte beschikbaar voor de vrachtauto’s? Wij moeten voorkomen dat de vrachtwagens straks in het dorp gaan parkeren omdat er geen ruimte meer is voor de vrachtauto’s om op de vrachtwagenparkeerplaats te parkeren.
Antwoord: De aannemer is ruimte nodig voor een kantoorunit en wat opslag van materiaal. Het grootste gedeelte blijft beschikbaar voor de vrachtwagens. Mocht blijken dat er toch problemen ontstaan dan zal er overleg plaatsvinden tussen dorpsbelangen (Aktie’68), de aannemer en de gemeente om te kijken hoe dat is op te
lossen.

o Vraag; Een gedeelte van de werkzaamheden zal voor de bouwvakantie plaatsvinden een deel na de bouwvakantie. Hoe worden de straten tijdens de bouwvakantie achter gelaten?
Antwoord: Tijdens de bouwvakantie zal er voor worden gezorgd dat de bereikbaar gegarandeerd is. De planning van de werkzaamheden wordt voor de bouwvakantie goed in de gaten gehouden. mocht blijken dat door bijvoorbeeld de weersomstandigheden de werkzaamheden vertraging oplopen dan zal een week voor de bouwvakantie niet meer de
hele straat worden opgebroken maar slechts een gedeelte zodat de rijbaan tijdens de bouwvakantie te gebruiken is.

o Vraag: Wordt de trilling halverwege de Zijlveststraat ook opgelost?
Antwoord: Waarschijnlijk wordt deze trilling veroorzaakt door spoorvorming en kuilen in de klinkerverharding. Als de
weg na de werkzaamheden weer goed is aangelegd dan is de verwachting dat de trilling tot het verleden behoort.

o Vraag: Is mijn woning tijdens de werkzaamheden bereikbaar?
Antwoord: De bereikbaarheid is per voet en fiets gegarandeerd (mogelijk met enige hinder). Als de werkzaamheden bij u voor de woning plaatsvinden dan zal de bereikbaarheid per auto tijdelijk niet mogelijk zijn.

o Vraag: Hoe wordt het regenwater in het kanaal afgevoerd?
Antwoord: Er wordt een doorvoer door de damwand gemaakt. Deze doorvoer komt onder de waterspiegel uit.

o Vraag: Als de nutsbedrijven werkzaamheden gaan uitvoeren en ik heb tijdelijk geen water of gas wordt dit dan gemeld?
Antwoord: Als er op een bepaald moment geen gas of water is dan ontvangt u daarover bericht van het betreffende nutsbedrijf.

o Vraag: De gasleiding bij mij in de tuin ligt erg ondiep. Bij graafwerkzaamheden in de tuin kwam ik de leiding al tegen op een diepte van ongeveer 40 cm. Deze leiding hoort toch veel dieper te liggen en bij wie moet ik dat melden?
Antwoord: Met vragen over de ligging van de nutsvoorzieningen kun u contact opnemen met het betreffende nutsbedrijf. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de ligging van de nutsvoorzieningen.

o Vraag: Hoe diep komt het nieuwe riool te liggen?
Antwoord: Het nieuwe riool komt op een diepte tussen 1,50 en 2,00 meter te liggen.

De Wethouder sluit om ongeveer 20.45 uur de avond en bedankt de inwoners van het dorp en
Actie’68 voor hun inbreng.

8-6-2011 WIZ

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

Boreas duo uit oostum

Rederijkerskamer Eendracht speelt Theater Na de Dam in Zuidhorn

19 april 2024    Zuidhorn-nieuws
‘Kom vanavond met verhalen'
Lees verder →
Ovtw 2024 netwerk (1)

Toeristische ondernemers ontmoeten elkaar (weer eens)

19 april 2024    Zuidhorn-nieuws
ledenvergadering: Podcastpresentatie en levendige discussie
Lees verder →
Inspiratiesessie ai (2)

Inspiratieavond AI boeiend voor ondernemers Westerkwartier

19 april 2024    Zuidhorn-nieuws
De kracht van Artificiële Intelligentie
Lees verder →
Kampioensteam met kees, mathijs, marcel en victor

Tafeltennissers Talero 2 kampioen!

19 april 2024    Zuidhorn-nieuws - Sport
volgend seizoen een klasse hoger
Lees verder →
Klimplanten test (3)

Rode, Witte en Blauwe bloemenpracht: Eerst in Wilhelminapark Zuidhorn dan in centrum Zuidhorn

19 april 2024    Zuidhorn-nieuws - fotos
Wethouder Haze plant klimplanten met stagiere Tim: Wilde Wingerd, Toscaanse Jasmijn en bruidsluier en Blauwe regen
Lees verder →
Mollema waalse pijl still youtube

Bauke heeft ‘t pittig koud tijdens Waalse pijl

19 april 2024    Zuidhorn-nieuws - Sport - fotos
slechts een van de drie Nederlanders die wist te finishen
Lees verder →