De inspanningen van de Stichting Regiomarketing zijn niet tevergeefs geweest. Het bezoek aan diverse fracties en het toespreken van de raad door een van de leden van de Stichting heeft zijn vruchten afgeworpen.
Tijdens het vaststellen van de programmabegroting 2026 op woensdag 12 november werd een amendement, ingediend door GroenLinks-PvdA, Sterk Westerkwartier, VZ Westerkwartier, ChristenUnie aangenomen.
Daarin staat om €120.000, als subsidie beschikbaar te stellen voor gebieds- en regiomarketing, in te zetten in lijn met de “Visie recreatie en toerisme” en dit te dekken uit het themafonds algemeen 2025 in combinatie met een deel van het naar 2026 nog over te hevelen budget van €250.000 voor de uitvoeringsagenda recreatie en toerisme (waaronder de regiomarketeer).”
€60.000,- extra beschikbaar
Door dit amendement komt een bedrag van €60.000,= extra beschikbaar naast het naar 2026 over te hevelen bedrag voor de regiomarketeer (dat is ca. €60.000, = op jaarbasis). Er kan dan een plan van aanpak opgesteld worden. Op grond daarvan kan een solide organisatie opgezet worden. Op termijn kan naast een gemeentelijke bijdrage (al dan niet via een mogelijk in te stellen toeristenbelasting) gedacht worden aan bijdragen van ondernemers in de toeristisch-recreatieve sector en provinciale middelen als cofinanciering, overeenkomstig de “Visie recreatie en toerisme”.
Met het aannemen van dit amendement kan de stichting per 2026 professioneel van start gaan, terwijl de regiomarketeer (nu nog tijdelijk bij de gemeente) in dienst kan treden van de stichting.
Jaren na 2026
Voor de jaren na 2026 wordt voorgesteld de structurele financiering op te nemen in het Groenboek, waarin de verdere uitwerking van de economische en toeristische koers wordt opgenomen.
In de “Visie recreatie en toerisme” uit 2021 zijn nut en noodzaak van gebieds- of regiomarketing al aangetoond. Dit wordt nog versterkt door een recente studie van Place Generation naar identiteit en marketing van Westerkwartier. Vanuit de sector is aangegeven dat we nú het momentum niet tussen de vingers door mogen laten glippen. » Zie ook de inspraak over dit onderwerp
Extra jaarlijkse subsidie brug te ver
In de “Visie recreatie en toerisme” is al aangegeven, dat €120.000, = structureel per jaar nodig is om gebieds- of regiomarketing vorm te kunnen geven. Een deel van dit bedrag is al beschikbaar gesteld in de vorm van een regiomarketeer (0,6 fte). Gezien de financiële vooruitzichten van de gemeente en de vele prioriteiten is toekennen van een extra jaarlijkse subsidie op dit moment een brug te ver.
Marketingsplan Ongekend Westerkwartier
In 2025 is het Marketingsplan Ongekend Westerkwartier opgesteld om de marketing meer richting te geven. De gemeente wil graag investeren in gebiedsmarketing en uitvoering geven aan de in het Marketingsplan Ongekend Westerkwartier vastgelegde doelstellingen en ambities. Daarvoor zoeken wij samenwerking met de stichting Regiomarketing Gastvrij Westerkwartier.
De » Stichting Regiomarketing Gastvrij Westerkwartier is inmiddels opgericht om uitvoering te geven aan het Marketingplan Ongekend Westerkwartier (2025). Daarmee kan de regiomarketing — net als in de rest van de provincie — meer op afstand van de gemeente plaatsvinden, met ruimte voor cofinanciering vanuit ondernemers, partners en provinciale middelen.