Namens Gastvrij Westerkwartier hield Jan Jaap de Boer afgelopen donderdag een vurig pleidooi tijdens een raadsoverleg om de toeristische ontwikkeling van het Westerkwartier te blijven ondersteunen. Alhoewel het niet op de agenda van dit overleg stond kreeg hij toch de kans om in te spreken.
De regiomarketing organisatie Gastvrij Westerkwartier is al enkele jaren bezig om de visie recreatie en toerisme 2021-2030 van de gemeente vorm te geven.
Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de gemeente en organisaties zoals de Toeristische ondernemersvereniging, Plack Westerkwartier en Marketing Groningen.
Aangezien er budget voor de visie is tot medio 2026 én in maart 2026 gemeenteraadsverkiezingen zijn wilde de inspreker het belang van de regiomarketing organisatie nadrukkelijk onder de aandacht van de raad brengen.
Zeker omdat er niet alleen veel tijd maar ook veel geld in is gaan zitten; zo is er in mei dit jaar nog een kostbaar marketingplan aan de raad gepresenteerd van Place Generation. Dit plan voorziet in een marketingstrategie voor de komende jaren. ( meer daarover op de site van » Gastvrijwesterkwartier )
De Boer vroeg concreet om budget om de vaart bij de regiomarketing organisatie er in te houden en vooral ook om te voorkomen dat Westerkwartier als enige gemeente in de provincie straks géén regiomarketing organisatie heeft. In stichtingsvorm kan de regiomarketing organisatie projectsubsidies aanvragen via de provincie Groningen en provinciale programma’s waarin (deels) NPG-middelen worden ingezet. Een gemeentelijke bijdrage zou dan een deel van het totale budget zijn.
Koos Siegers ( CU ) constateerde dat al in 2021 is afgesproken de gebiedsmarketing professioneel in te richten. In de programma-begroting 2026 vindt hij de post Reserve-Cofinanciering en stelt voor om dat budget te gebruiken. Hij roept zijn collega’s op de komende weken hier over na te denken zodat er op 12 november bij de begrotingsraad over gesproken kan worden.
Lees hier volledige bijdrage van de heer de Boer Namens stichting Regiomarketing Gastvrij Westerkwartier
Geachte voorzitter, raadsleden en collegeleden,
Dank u wel dat ik vanavond kort het woord mag voeren namens de stichting Regiomarketing Gastvrij Westerkwartier.
Even zodat u weet wie er voor u staat:
Mijn naam is Jan Jaap de Boer boeren zoon uit Midwolde en de afgelopen jaren werkzaam als bedrijfsleider bij Posta7.
En nu snel door naar waarvoor ik hier ben:
Ik spreek hier met één doel: om u te vragen ruimte te geven aan Regiomarketing Gastvrij Westerkwartier, een samenwerking van inwoners, ondernemers en organisaties die willen bouwen aan trots, zichtbaarheid verbondenheid en leefbaarheid in onze regio.
Waarom dit belangrijk is
Het Westerkwartier is een prachtige regio. We weten allemaal hoe bijzonder onze dorpen, het landschap en de mensen zijn. Maar buiten onze grenzen is dat nog te weinig bekend.
Andere Groningse regio’s zoals Waddenland, Eemsdelta, Midden-Groningen en ZO Groningen investeren al structureel in regiomarketing. Daardoor zijn zij zichtbaar en herkenbaar, terwijl wij het risico lopen om achter te blijven.
De Economische Agenda Westerkwartier biedt juist nu kansen voor groei van de vrijetijdseconomie, voor meer werkgelegenheid, en voor initiatieven waar onze eigen inwoners en ondernemers direct van profiteren.
Regiomarketing helpt om die kansen zichtbaar te maken met verhalen, routes, evenementen en samenwerking die passen bij onze eigen identiteit.
Samenwerking en cofinanciering
De stichting Regiomarketing Gastvrij Westerkwartier wil dat doen in nauwe samenwerking met de gemeente, ondernemers en maatschappelijke partners.
Niet als kostenpost, maar als investering in trots, samenwerking en toekomstkracht.
We vragen de raad daarom om twee concrete dingen:
1.Borg de Regiomarketing Gastvrij Westerkwartier in het Groenboek 2026, zodat het de komende bestuursperiode structureel aandacht krijgt. Geef Regiomarketing Gastvrij Westerkwartier een financiële basis van € 120.000,00 per jaar voor de komende bestuursperiode, zodat we kunnen starten met een professionele regiomarketingorganisatie.
Het marketingplan van Place Generation (welke al geld heeft gekost) vormt hiervoor de inhoudelijke basis. Samen met ondernemers en partners willen we de regio sterk positioneren en aansluiten bij de provincie Groningen, Marketing Groningen, Baanbrekers en bij provinciale programma’s waarin ook middelen uit het Nationaal Programma Groningen worden ingezet.
Daarnaast willen wij ook gebruik maken van de ervaringen die andere regio organisaties al hebben bijv. ZO Groningen.
Hoe we dat willen financieren
Regiomarketing is een publiek-private samenwerking waarin gemeente, ondernemers en organisaties elkaar versterken. Iedere partij draagt op zijn eigen manier bij ;financieel, organisatorisch of inhoudelijk.
De cofinanciering bestaat uit een mix van:
• een gemeentelijke bijdrage om de basis te borgen; 
• bijdragen van ondernemers en toeristische partners; . subsidies uit diverse potjes waar gemeenten geen aanspraak op kunnen doen 
• projectsubsidies via de provincie Groningen en provinciale programma’s waarin (deels) NPG-middelen worden ingezet; 
• en deelname aan gezamenlijke campagnes met Marketing Groningen, gericht op kennisdeling, zichtbaarheid en samenwerking op basis van cofinanciering.
Daarnaast werken we actief samen met de andere regio’s binnen de provincie bijvoorbeeld rond thema’s als routes, streekproducten en gezamenlijke promotie van het Groninger landschap. Zo profiteert het Westerkwartier van kennis, zichtbaarheid en gedeelde kosten, en versterken we samen de positie van Groningen als aantrekkelijke provincie om te wonen, werken en bezoeken.
Samen sterker
De kracht van dit plan is juist de samenwerking. gemeente, ondernemers en organisaties versterken elkaar en dragen elk op hun eigen manier bij aan een sterker en zichtbaarder Westerkwartier
De provinciale Economische Agenda sluit hier naadloos op aan en biedt kansen voor cofinanciering en samenwerking met andere regio’s.
Zoals ook geldt:
“Via provinciale programma’s en gezamenlijke projecten waarin bijvoorbeeld NPG-middelen worden ingezet, kan ook het Westerkwartier meedoen aan initiatieven voor leefbaarheid, toerisme en regionale identiteit.”
Tot slot
Regiomarketing gaat niet over reclame.Het gaat over gemeenschapszin, trots en toekomst over inwoners die hun eigen streek herkennen in wat er verteld wordt, en bezoekers die hier langer blijven, meer besteden en terugkomen.
Zullen we doorzetten? De gemeente heeft de afgelopen 4 jaar met onze samenwerking al veel mooie dingen kunnen bereiken. Laat dit niet voor niks zijn.
Zoals wethouder Lamberts op 18 juni u toe heeft gezegd een voorstel te doen in het najaar. Doe ik bij deze alvast een voorstel namens de stichting Regiomarketing
Daarom vraag ik u, raadsleden: Borg dit initiatief zowel financieel voor de komende bestuursperiode en neem het op in het Groenboek 2026, zodat het Westerkwartier niet achterblijft, maar zichtbaar en sterk de toekomst in gaat.
Bedankt voor uw tijd