Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Bestuursakkoord gemeente Zuidhorn 2010-2014

19 april 2010    Zuidhorn-nieuws
Sociaal, solide en ondernemend Zuidhorn: een sociale, solide en ondernemende gemeente, Daar willen we de komende vier jaar voor staan. In dit bestuursakkoord presenteren we hoe we daaraan gaan werken. Het bestuursakkoord is een

Sociaal, solide en ondernemend


Zuidhorn: een sociale, solide en ondernemende gemeente, Daar willen we de komende vier jaar voor staan. In dit bestuursakkoord presenteren we hoe we daaraan gaan werken.
Het bestuursakkoord is een programma op hoofdlijnen en laat prioriteiten en speerpunten voor beleid in deze raadsperiode zien. Bewust is afgezien van een uitgebreide beschrijving van alle gemeentelijke beleidsterreinen. Alleen die aangelegenheden zijn opgenomen die extra aandacht vragen.

In tegenstelling tot de vorige bestuursperiodes staan de komende jaren in het teken van bezuinigingen en grote financiële kortingen op de gemeenteuitkering. Naast de door de gemeenteraad vastgestelde bezuinigingen van 1,3 miljoen tot 2013 verwachten wij vanaf 2012 door kortingen vanuit het rijk een aanvullende bezuinigingsopdracht. Deze zou kunnen oplopen tot 3 miljoen extra vanaf 2012. Het totaalbeeld is nu nog niet te overzien: ten tijde van het opstellen van dit akkoord kennen we slechts uitkomsten van landelijke ambtelijke werkgroepen en concept-verkiezingsprogramma’s van landelijke partijen.

Om de begroting sluitend te houden zal versobering van gemeentelijke taken onvermijdelijk kunnen blijken. Partijen zullen keuzes daarin niet uit de weg gaan en onderkennen dat financiële beperkingen grote gevolgen kunnen hebben voor de maatvoering en timing van de uitvoering van dit bestuursakkoord. De personeelsformatie van de gemeente Zuidhorn is ten opzichte van andere gemeenten relatief bescheiden, niettemin zal ook verdere beperking van de formatie bespreekbaar zijn, gelet op de financiële vooruitzichten. Taken en formatie zullen in balans moeten blijven; formatiereductie zal gepaard moeten gaan met beperking of andere inrichting van taken. Wanneer de hiervoor genoemde rijksbezuinigingen realiteit worden zullen we ook het ambitieniveau van deze kaders nader moeten definiëren.

Er staat in Zuidhorn een groot investeringsprogramma op stapel. Middelen hebben we daarvoor beschikbaar, maar temporisering zal nodig blijken. Dit vraagt zowel bestuurlijke als ambtelijke creativiteit en verantwoord kiezen.

Het financieel beeld zal scherpe keuzes vergen. Wij stellen voorop: in onze keuzes zijn wij sociaal. Leefbaarheid, saamhorigheid en sociale samenhang zijn vitale doelen, juist ook voor de kleine kernen. Ontmoetingsplekken zoals dorpshuizen, sport en sportvoorzieningen zijn belangrijk voor een vitale en sterke dorpsgemeenschap. Het op peil houden van deze voorzieningen, passend bij de behoeften heeft hoge prioriteit. Dorpsbewoners weten wat de behoefte is aan voorzieningen in hun dorp. Daarom worden zij in een vroeg stadium betrokken bij de plannen. Wat ons betreft heeft vrijwilligerswerk een belangrijke rol. En we continueren een ruimhartig inkomensondersteuningsbeleid.

Wij kunnen dit alleen realiseren wanneer wij onze financiële huishouding op orde houden. Daarmee leggen wij een solide basis.

We blijven een ontwikkelende gemeente met ambities. Wij streven binnen de beschikbare, mogelijk flink krimpende, middelen naar een vernieuwende en ondernemende aanpak. We willen dit bereiken langs vier inhoudelijke lijnen die ons kader vormen, te weten de vastgestelde gemeentelijke Toekomstvisie, goede dienstverlening aan de burger,
samenwerking tussen gemeenten, zoals in het Westerkwartier en
duurzaamheid. Vernieuwend vinden wij het Cittaslow keurmerk. Wij gaan na of wij deze brede duurzame aanpak kunnen integreren in onze keuzes.



Het motto van het bestuurakkoord 2010-2014 is dan ook:

Sociaal, solide en ondernemend



Het bestuursakkoord zal verder worden uitgewerkt in een collegeplanning waarin wordt opgenomen wanneer we de genoemde onderwerpen realiseren. De vertaling vindt plaats in de begrotingscyclus en in afzonderlijke voorstellen. Zodra het nieuwe college van burgemeester en wethouders is gevormd, zal met de uitwerking en realisatie worden begonnen. De intenties, prioriteiten en noodzakelijke bezuinigingen zullen de komende 4 jaar worden vertaald in de begroting en concrete activiteiten.

Het proces:
Op 3 maart 2010 hebben de kiesgerechtigde inwoners van onze gemeente de leden van de gemeenteraad gekozen. De 17 raadzetels zijn als volgt toegewezen: CDA: 4; ChristenUnie: 4; GroenLinks: 3; PvdA: 3; VVD: 2 en D66:1

Op 11 maart 2010 werd in de raadsvergadering gesproken over de uitslag van de verkiezingen en de vorming van een college.
Volgens vaste gewoonte heeft de grootste fractie - het CDA in de persoon van mevr. H. Meijer-Dijkstra - het initiatief genomen tot het voeren van gesprekken over de collegevorming.

Op 29 maart bracht de informateur in een openbare vergadering verslag uit van haar bevindingen. Aan het eind van die bijeenkomst is de conclusie getrokken dat de formatie van een college, bestaande uit het CDA, de ChristenUnie en de Partij van de Arbeid kan worden ingezet. Bij de start van de formatiebesprekingen is mevr. H. Meijer-Dijkstra aangewezen als formateur.

Tijdens de besprekingen over het bestuursakkoord zijn ook de portefeuilles aan de orde geweest. De burgemeester was bij de portefeuilleverdeling betrokken.



Zuidhorn, 16 april 2010

Het CDA
De ChristenUnie
De Partij van de Arbeid
Sociaal, solide en ondernemend
Bestuursakkoord gemeente Zuidhorn 2010 - 2014

Hierna beschrijven we wat we in de komende bestuursperiode willen bereiken. We volgen daarbij de programma-indeling van de begroting.



Algemeen BestuurGemeenteraad
Wij vinden dat de raad moet sturen op hoofdlijnen op basis van kaderstellende nota’s en een lange termijn agenda.

Bestuurlijke en intergemeentelijke samenwerking
Samenwerking tussen gemeenten moet leiden tot meer efficiency en kwaliteit van de dienstverlening en reductie van kosten. De samenwerking wordt de komende bestuursperiode met nog meer kracht gezocht en gerealiseerd.

Bestuurskosten
Wij willen nagaan op welke wijze in de komende bestuursperiode op bestuurskosten een besparing gerealiseerd kan worden.

Benoeming burgemeester
Het is belangrijk burgers te betrekken bij het opstellen van het profiel van een nieuwe burgemeester. Het is aan de raad daar vorm en inhoud aan te geven.

Communicatie en burgerparticipatie
Wij willen inwoners meer betrekken bij beleidsontwikkeling. Op kleine schaal experimenteren wij met burgerparticipatie en dorpsbudgetten.
In lijn met de Toekomstvisie stellen wij vanuit bestaande budgetten geld beschikbaar aan de dorpsgemeenschappen om de leefbaarheid en sociale samenhang in de dorpen te bevorderen. Onze communicatie en aanpak is daarbij transparant en passend bij de doelgroep.
Wij dagen ook de jongeren uit om hun bijdrage te leveren aan leefbaarheid en sociale samenhang.
Wij zetten ons in om de betrokkenheid van de raad bij de dorpen te vergroten.

Dienstverlening
Wij maken de komende vier jaar werk van onze dienstverlening. Onze principes van burgerlogica zijn daarbij leidend. Mensen staan bij ons centraal in de dienstverlening. Het ondersteunen van hun zelfredzaamheid staat daarbij voorop, waar mogelijk ondersteund door de directe omgeving. We werken vanuit wederzijds vertrouwen tussen overheid en burgers, bedrijven en instellingen.
Zo geven we invulling aan onze positie van meest nabije overheid, nu en in de toekomst.
Het ambitieniveau wordt hierbij nog nader bepaald. Het kostenniveau wordt hierbij betrokken. Voor goede dienstverlening is een adequaat informatiebeleid en modern niveau van ICT vereist.

Handhaving
Met een integrale en eenduidige aanpak van de handhaving van wet- en regelgeving zetten we preventief in op naleving van de regels. Dit doen we mede door samenwerking in het Westerkwartier. Er moet worden gehandhaafd op basis van prioriteiten van de raad waarbij rekening wordt gehouden met risico inventarisatie.

Cittaslow keurmerk
Dit internationale keurmerk koppelt initiatieven op het gebied van leefomgeving, landschap, streekproducten, gastvrijheid, milieu, infrastructuur, cultuurhistorisch erfgoed en behoud van eigen identiteit. Hierdoor wordt een verdere verbinding gelegd met de Toekomstvisie van Zuidhorn. Wij onderzoeken de mogelijkheden van het Cittaslow-keurmerk voor onze gemeente. Wanneer dit keurmerk voordeel oplevert willen wij dit aanvragen en inpassen in bestaand beleid.



Openbare Orde en VeiligheidRampenbestrijdingen brandweer
De samenwerking op gebied van brandweer en rampenbestrijding zetten wij voort. Wij hechten aan de inzet van vrijwillige brandweerfunctionarissen die daarbij onmisbaar is

Veiligheidsbeleid
De horeca gerelateerde overlast moet verminderen, o.a. via handhaving en afspraken over inzet van de politie.



Verkeer, Vervoer en WaterstaatOnderhoud wegen
In een tijd van financiële kortingen moeten keuzes gemaakt worden over het onderhoudsniveau. Wij willen tenminste zorg dragen voor veilige wegen, straten, fietspaden en trottoirs. Keuzes op korte termijn moeten ook op lange termijn verantwoord zijn. Wij onderzoeken of verdere differentiatie van kwaliteit mogelijk is en op welke termijn. Bovendien onderzoeken we op welke wijze het gebruik van wegen door zware transporten, wat leidt tot extra schade, gestuurd en beperkt kan worden.

Openbaar vervoer en verkeer
Ons doel is om het gebruik van het openbaar vervoer, bus en trein te bevorderen. Daarom willen wij het transferium van Zuidhorn uitbreiden en de verkeersafwikkeling verbeteren.
Wij dringen aan op een hogere frequentie van treinverbindingen. Wanneer besloten wordt tot een hogere frequentie van treinverbindingen, zoals kwartiersdiensten, zullen wij het bevoegd gezag aanspreken op het goed toepassen van de geluidsnormering.

Rondweg Aduard en bruggen
Wij vragen de provincie dringend om de vastgestelde plannen voortvarend te realiseren omdat dit de leefbaarheid sterk verbetert en een goede doorstroming van het verkeer stimuleert.


Friesestraatweg
Een betere afwikkeling en doorstroming van het verkeer op de Friesestraatweg is nodig. Wij vragen hiervoor nadrukkelijk aandacht van de provincie.


Economische Zaken
Stimulering bedrijvigheid
Onze gemeente wil MKB-vriendelijk zijn voor zowel bestaande als nieuwe ondernemers, inclusief ZZP-ers en bedrijven aan huis. Ondernemerschap ondersteunt de vitaliteit van onze samenleving. Onze bedrijvencontactfunctionaris is aanspreekpunt voor alle ondernemers, dus ook voor agrariërs. Hij biedt actieve begeleiding en heeft een schakelfunctie naar tal van andere partijen. Hij werkt daarbij nauw samen met de gemeentelijk werkmakelaar. Deze aanpak heeft een goed rendement en zetten wij voort.

Kenniseconomie
De plaatselijke kenniseconomie en daarmee het behouden van kennis en werkgelegenheid in ons gebied, willen wij stimuleren, door het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van kennis. Contacten van ondernemingen met partners en instellingen zoals hogescholen en universiteiten ondersteunen vernieuwing en toepassing van kennis in de bedrijven. De bedrijvencontactfunctionaris vervult hierin een stimulerende rol.

Komplan Zuidhorn
Mede om de economische bedrijvigheid te stimuleren willen wij het komplan onverkort uitvoeren.

Leader
Daarnaast blijven wij mede in het kader van economische impulsen participeren in Leader Westerkwartier (2007-2013).


Onderwijs
Algemeen
Kwaliteit en betaalbaarheid van onderwijs is ons uitgangspunt.
Samenwerking tussen scholen willen wij bevorderen maar wel met respect voor ieders identiteit.

Openbaar onderwijs
Het bestuur van het openbaar onderwijs is in de afgelopen bestuursperiode verzelfstandigd. Wij willen aansturen op een spoedige fusie van SOOZ, zo mogelijk in Westerkwartierverband om daarmee het financieel draagvlak van het openbaar onderwijs te versterken en kwetsbaarheid te verminderen.
De gemeentelijke financiering willen wij zo spoedig mogelijk terugdringen tot de wettelijke (lumpsum) vergoedingen.
Sluiting van kleine scholen kan aan de orde komen.

Huisvesting onderwijs
De nieuwbouw van De Borgh willen wij realiseren in de Brede School in de Oostergast. Wij zetten daarbij in op het duurzaam en modulair ontwikkelen van de Brede school.

Brede School
Wij willen in de gemeente conform het eerder genomen raadsbesluit in deze bestuursperiode een brede school-concept realiseren met kinderopvang, peuterspeelzaal en voorzieningen voor de buurt. Daarbij gaat het niet alleen om stenen, maar om een gemeentebrede ketenbenadering.


Cultuur en Recreatie
Sport
Het investeringsprogramma bevat ondermeer sportvoorzieningen. De knelpunten willen wij, gelet op de financiële gevolgen, met investeringen gefaseerd in de tijd oplossen. Wij willen daarbij onderzoeken op welke wijze tussentijds de vastgestelde knelpunten voor sportverenigingen al op enigerlei wijze kunnen worden opgelost. Het realiseren van een kleine sportaccommodatie bij de brede school kan onderdeel van de oplossing zijn.

De gemeentelijke bijdrage aan zwembad De Waterborgh wordt beëindigd. Wij willen de realisatie van een zwemvoorziening in de kern Zuidhorn zonder gemeentelijke bijdrage bevorderen.
De buitenbaden zijn van belang voor de leefbaarheid van de kernen. We willen de ontwikkelingen monitoren aan de hand van de door de raad vastgestelde criteria met als doel de baden financieel verantwoord in stand te houden.

Het huidige beleid ten aanzien van jeugdsportsubsidies heeft positieve effecten op de leefbaarheid, maatschappelijke samenhang en sociale cohesie in onze gemeente. Wij willen dit beleid dan ook continueren.

Cultuur
Ter ondersteuning van leefbaarheid en sociale samenhang in de kernen willen wij de bestaande bibliotheken in stand houden. Wel willen we nagaan of kostenbesparing mogelijk is.

Wij willen vanuit de regierol van de gemeente het Wonder van Aduard geleidelijk uitvoeren binnen bestaande en beschikbare budgetten c.q. plannen ontwikkelen zodat die gereed zijn wanneer financiële middelen beschikbaar zijn.
Wij willen het muziekonderwijs ook voor de laagste inkomens toegankelijk houden.

Recreatie en toerisme
Het Westerkwartier heeft recreatieve en toeristische potentie. Daarom continueren wij activiteiten op het gebied van recreatie en toerisme in Westerkwartierverband. Wij willen daarnaast activiteiten van de gebiedscommissie Nationaal Landschap Middag-Humsterland blijven ondersteunen.

Wij onderzoeken of realisatie van een fietspad Zuidhorn-Den Horn met voldoende externe financiering mogelijk is.

Monumenten
Monumenten zijn belangrijke beeldbepalende elementen in onze gemeente. Wij willen dan ook met gebruikmaking van de beschikbare rijksbudgetten de rijksmonumenten op orde houden en we ronden het traject gemeentelijke monumenten af.



Sociale Voorzieningen en Maatschappelijke DienstverleningWet Maatschappelijke Ondersteuning
Met de Wmo bieden we ondersteuning aan de leefbaarheid in onze dorpen. De gemeente voert regie op een goede uitvoering van de Wmo. Wij verwachten dat gemeenten de komende jaren in dit verband nog meer taken krijgen. Onze regie richt zich op een goede samenhang tussen beleid, voorzieningen en ketenpartners. De bestrijding van eenzaamheid is daarbij één van onze speerpunten.
Wij hechten aan krachtige inzet van vrijwilligerswerk. Aande hand van een evaluatie van de ondersteuning van het vrijwilligerswerk willen wij de effectiviteit van de huidige opzet zonodig versterken.
De Wmo-budgetten willen we nadrukkelijk blijven inzetten voor het vastgestelde Wmo-beleid.
Met het persoonsgebonden budget moet hetzelfde zorgniveau kunnen worden bereikt als met zorg in natura. Wanneer uit onderzoek blijkt dat dit niet lukt willen we nagaan of een verhoging van het persoonsgebonden budget nodig is.
Mantelzorg is onmisbaar in onze samenleving. Ondersteuning van mantelzorg en versterking waar dit nodig blijkt is dan ook onze inzet.

Inkomensondersteuning
Ook bij de verwachte financiële krimp van de gemeentelijke budgetten willen wij het bestaande inkomensondersteuningsbeleid en de uitvoering daarvan onverkort in stand houden.

Dorpshuizen en multifunctionele centra
De sociale samenhang en leefbaarheid in onze kernen willen wij ondersteunen en bevorderen door de functie van dorpshuizen en multifunctionele centra te versterken.

Jongeren
Het welzijn van jongeren en ook de betrokkenheid van jongeren bij de leefgemeenschap is belangrijk. Wij willen dit dan ook bevorderen en nagaan op welke wijze het jongerenwerk hieraan bijdraagt of kan bijdragen.
Daarbij willen wij meer inzetten op jongerenactiviteiten voor de doelgroep van 12-23 jaar omdat wij op dit moment een onvoldoende bereik van deze categorie waarnemen.

Centrum voor Jeugd en Gezin
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is een belangrijke schakel in de keten van welzijn en zorg. Dit centrum moet een laagdrempelige toegang hebben met een preventieve en ondersteunende aanpak. Het gebruik van eigen kracht (zoals een Eigen Kracht Conferentie) willen wij daarbij bevorderen.
De sluitende zorgketen voor jongeren van 0-23 jaar willen wij versterken door inzet van het CJG.

Participatie, Wet Werk en Bijstand/Wsw
Hoofddoel van het beleid is een uitnodigende aanpak bij het ondersteunen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het gaat om bevorderen van participatie in werk, deelname aan de samenleving en re-integratie. Zo willen wij bij aanbestedingstrajecten sociale voorwaarden opnemen, zodat bepaalde groepen worden ingezet die afhankelijk zijn van een uitkering.

De Wsw-organisatie moet zich primair richten op de kerntaak.
Alleen voor mensen die niet zonder beschermde werkomgeving kunnen functioneren, dient een sociale werkvoorziening in stand te blijven. Voor wie dat mogelijk is moet de begeleiding gericht worden op - ondersteund - regulier werk.

Volksgezondheid en MilieuConsultatiebureaus
Ter ondersteuning van de leefbaarheid en sociale samenhang in de kernen willen wij consultatiebureaus (zuigelingenzorg) in de vier hoofdkernen behouden.

Preventie alcohol en drugs.
Stimulering van gezond gedrag is belangrijk. Het onderwijs kan hierin een belangrijke rol spelen naast de primaire rol die ouders en opvoeders hierbij hebben. Het huidige preventiebeleid in het basisonderwijs willen wij daarom continueren.

Horeca
Het terugdringen van alcoholconsumptie door jongeren is belangrijk. Wij willen regionale afspraken maken over afstemming van sluitingstijden in de horeca in relatie tot de aanpak van “Vroeg op stap”.

Milieubeleid
Onze gemeente heeft een krachtig klimaatbeleid dat wij voortvarend willen voortzetten. De gemeente geeft daarbij zelf het goede voorbeeld. Wij willen in de aanpak uitgaan van bewezen technieken.

Wij willen energiezuinig wonen blijven bevorderen, dit mede in overleg met de woningcorporatie.

Lichthinder willen wij tegengaan waarvoor wij actief aansluiten bij de regionale aanpak en het regionale beleid.



Ruimtelijke Ordening en VolkshuisvestingVolkshuisvestingsbeleid
Voor onze keuzes over woningbouw gelden de uitgangspunten uit de toekomstvisie. Bouwen in onze dorpen blijft mogelijk.
Wij willen bij het realiseren van woningbouw aan de hand van demografische ontwikkelingen flexibel inspelen op de behoefte.

Bestemmingsplannen
Wij willen een structuurvisie vaststellen op basis van de toekomstvisie.

Herstructurering, renovatie, vervangende nieuwbouw oude woningvoorraad
Om aantrekkelijkheid van de leefomgeving te vergroten willen wij in overleg met de woningcorporatie en de bewoners inzetten op de herstructurering van de oude woningvoorraad in een aantal kernen. Daarbij willen we nagaan of particuliere woningen kunnen worden meegenomen bij renovatieplannen.

Grote projecten
We werken voortvarend aan de ontwikkeling van de Oostergast. Wij willen in verband met een goede en veilige ontsluiting van de Oostergast bij de provincie aandringen op een spoedige realisatie van het provinciaal inpassingsplan voor de nieuwe brug en de rondweg.

De ontwikkeling van de kom van Zuidhorn wordt met kracht voortgezet.
Aan de raad wordt regelmatig gerapporteerd over de exploitatie en risico’s van de grote projecten.



Regiovisie Groningen-Assen
Wij blijven participeren in de Regiovisie Groningen-Assen en spannen ons in om projecten in Zuidhorn gerealiseerd te krijgen.

Financiering en Algemene DekkingsmiddelenFinancieel beleid
Het uitgangspunt van het financiële beleid is en blijft een sluitende begroting.
We willen de Algemene Bedrijfs Reserve op peil houden, te weten op € 3 miljoen.

In verband met de te verwachten rijksbezuinigingen passen wij vier sporen in samenhang toe, te weten:

bezuiniging op programma’sbezuiniging op apparaatskosten
temporisering van en bezuiniging op het investeringsprogramma
verhoging van de OZB.

Ook om bestaande voorzieningen in stand te kunnen houden zal verhoging van de OZB onontkoombaar zijn. Bij verhoging van de OZB willen wij dit in jaarlijkse stappen realiseren.

Wij willen toewerken naar een kostendekkend tarief voor gemeentelijke diensten.


De portefeuilleverdeling ziet er - op hoofdlijnen - als volgt uit:

E. Fennema: Burgemeester
Algemene zaken en beleidscoördinatie

Organisatie en informatievoorziening

Intergemeentelijke samenwerking

Voorlichting en interactief bestuur

Openbare orde en veiligheid

Coördinerend portefeuillehouder handhaving

Economische zaken en landbouw

Centrumontwikkeling Zuidhorn

Verkeer en vervoer inclusief bovengemeentelijke infrastructuur

Coördinerend portefeuillehouder dienstverlening


F. Stol: Plattelandsbeleid, openbare werken en leefbaarheid
Plattelandsbeleid

Dorpshuizen en multifunctionele centra

Coördinatie implementatie Toekomstvisie

Openbare werken, infrastructuur, straten en pleinen

Recreatie en toerismeSportKunst en cultuur


H. Nederveen: Financiën, sociale zaken, welzijn en onderwijs
Financiën en belastingen

Sociale zaken en maatschappelijk werk

Wmo

Gehandicaptenbeleid

Jeugd- en ouderenzorg

Gezondheidszorg

Bibliotheekwerk

Onderwijs


J. Oomkes: Ruimte, wonen en milieu
Ruimtelijke ordening

Volkshuisvesting en woningbouwontwikkeling

Grondexploitatie

Bouw- en woningtoezicht

Welstandstoezicht

Monumentenzorg

Milieu en klimaatbeleid

19-04-2010

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

Feest van de geest

Feest van de Geest ook in Zuidhorn

25 april 2024    Zuidhorn-nieuws
Een ontmoeting tussen Beeldende Kunst, Pinksteren en Architectuur van Kerkgebouwen
Lees verder →
Fietshelm kinderen

Groningers kopen massaal fietshelm met korting: pot leeg na 16 dagen

25 april 2024    Zuidhorn-nieuws
Maar ze zijn nog wel gewoon te koop!
Lees verder →
Kermis zuidhorn (1)

Smullen van een suikerspin in ‘t zonnetje

25 april 2024    Zuidhorn-nieuws - fotos
Mooi weer tijdens laatste dag van de kermis
Lees verder →
4 mei monument in het Wilhelminapark

1940 – 1945: Opdat wij niet vergeten

25 april 2024    Zuidhorn-nieuws
Zaterdag 4 mei – 19.30 uur: herdenking bij het monument in het Wilhelminapark in Zuidhorn
Lees verder →
Feestelijk moment patiowoningen oldekerkermeer in oldekerk 24apr24v2-1

Afronding Kroonsfeld met de bouw van veertien patiowoningen in Oldekerk

25 april 2024    Zuidhorn-nieuws
moderne en duurzame woningen voorzien in een woonbehoefte
Lees verder →
Wethouder be schollema

Gemeente Westerkwartier kiest voor toekomstbestendig grondstoffencentrum

24 april 2024    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
De gemeente Westerkwartier heeft circulaire ambities die aansluiten bij het Rijksprogramma Nederland circulair in 2050.
Lees verder →