Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Over Novatec,  PGB’s, (Internet) veiligheid, sociaal domein en duurzaam wegbeheer

Door : Henk Bakker
Datum : 28 december 2015
Klaas wybo van der hoek

GroenLinks in de gemeenteraad van december

Vragenuur

GroenLinks-vragen over Novatec

Naar aanleiding van het bericht in het Dagblad van het Noorden over Novatec ('Tijdrekken' bij Novatec kost veel geld) heeft de fractie van GroenLinks de volgende vragen:

•          Kloppen de berichten over de hoge advocaatkosten? Het zou gaan om 340.000 euro in vijf jaar.

•          Klopt het dat de verzekering daarvan slechts minder dan helft vergoedt? Het zou gaan om 160.000 euro.

•          Wanneer is de kwestie Barsema afgewikkeld en hoe gaat het met de schikking met de curator?

•          Zijn er extra kosten te verwachten voor de gemeente Zuidhorn?

In het antwoord gaf het college bij monde van wethouder Bert Nederveen aan dat de afwikkeling van het faillissement van de timmerfabriek Barsema als onderdeel van Novatec nog steeds de nodige aandacht er zorg vraagt. De zaak is nu onder de rechter, waardoor niet alle details besproken kunnen worden.

 

Meerkosten uitbetaling persoons gebonden budgetten (pgb’s’)       

Het herstellen van de problemen rond de uitbetaling van het persoonsgebonden budget (pgb) heeft gemeenten volgens een onderzoek van een extern bureau tussen de 22 en 31,5 miljoen euro gekost. Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) vorige week maandag aan de Tweede Kamer laten weten.

Het betreft bijvoorbeeld kosten die zijn gemaakt om gegevens van pgb-houders te controleren of kosten voor het inhuren van extra personeel. De exacte meerkosten moeten volgens de staatssecretaris nog worden vastgesteld, deze is in overleg met de gemeenten over een vergoeding voor de gemaakte kosten. Onze vragen:

•          Is het college met ons van mening dat het ministerie alle eventuele kosten moet vergoeden?

•          Heeft de gemeente Zuidhorn ook extra kosten moeten maken en zo ja, hoeveel?

•          Zijn er in Zuidhorn nog bekende problemen met de uitbetaling van pgb's?

In het antwoord gaf het college bij monde van wethouder Bert Nederveen aan dat de problemen in Zuidhorn relatief meevallen.

 

Internet veiligheid

GroenLinks dringt aan op het snel opstellen van een Veiligheidsprotocol email en internet. De reden is heel simpel: de criminaliteit op internet neemt toe en de kwetsbaarheid van inwoners en de gemeente wordt daardoor groter. Inwoners die zich via email en de website tot de gemeente richten, moeten zich in hun privacy beschermd weten. Daar moet meer aandacht voor zijn. Jammer vinden wij het dat er in het antwoord niets staat over de DDoS-aanvallen -DDoS staat voor: distributed denial-of-service-, die steeds heftiger worden en grote gevolgen hebben. Ook geen woord over de meldplicht datalekken. Zowel private als publieke organisaties die persoonsgegevens verwerken worden met ingang van 1 januari 2016 verplicht om inbreuken op de beveiliging te melden die leiden tot bijvoorbeeld diefstal, verlies of misbruik van persoonsgegevens. Daardoor moet aantoonbaar een aantal maatregelen getroffen zijn in de organisatie: onder ander een meldpunt en een ingeregeld proces. Bij overtreding worden hoge boetes opgelegd. Het antwoord getuigt kortom niet van een overmaat aan actuele kennis over zaken rond internet en urgentie bij het college. Graag dus wel meer scheppen bovenop de huidige inspanningen, naders zou de schade wel erg groot kunnen worden.

 

Veiligheidsregio

Het is goed dat aardbevingen zijn toegevoegd bij de risico’s. De risico’s van nucleaire incidenten, uitval van telecommunicatie & ICT en terrorisme lijken groter geworden. Daarbij moeten biologische en chemische incidenten en terrorisme, maar vooral ook ICT (DDoS, hacking, identiteitsfraude) worden toegevoegd.

Een risicoprofiel is mooi, maar heeft meer een theoretische waarde dan een praktische. Hoewel op basis van zo'n profiel wel de beschikbare budgetten worden verdeeld uiteraard. Verder komt het vooral aan op uitvoeringsplannen, ook voor als er zich een calamiteit voordoet die 'zich niet aan het profiel houdt'.

En in onze gemeente geldt als belangrijkste regel in onze dorpen en samenleving: investeren in vertrouwen tussen inwoners, een open democratie, een betrouwbare overheid, de veilige inrichting van onze dorpen en wijken, het tegengaan van armoede, onwetendheid en eenzaamheid. De burgemeester of de wethouder die onverwachts eens langs de lijn staat bij een wedstrijd van de plaatselijke voetbal- of andere sportclub, de raadsleden die zich laten zien op werkbezoeken. Oog en oor hebben voor de zorgen van inwoners en er ook iets aan doen. De cultuur van aandacht voor elkaar.

Behoudens onze opmerkingen zien de stukken en beleidsvoornemens er professioneel en goed uit.

 

Huisvesting Veiligheidsregio

De fractie van GroenLinks is zeer, zeer kritisch over de lastenverhoging door de overdracht van de brandweerkazernes, althans verkoop van Grijpskerk en huur van Zuidhorn en Oldehove. Is het echt zo dat deze operatie Zuidhorn € 15.500 structureel, dus per jaar, kost? Waarom dat verschil? Raar toch dat zo’n herindeling leidt tot lastenverhoging. Het totaal van de operatie rond de brandweer/veiligheid leidt ertoe dat vrijwilligers weg worden geduwd en Zuidhorn op hogere kosten komt. De volgende stap zal zijn dat er kazernes gesloten worden, zo vreest GroenLinks. Wij willen dat er een krachtig signaal komt dat dat niet gebeurt en dat de kosten naar beneden gaan. GroenLinks roept de raad van Zuidhorn en het college op om hier “samen alert en daadkrachtig” te zijn!

 

Opzet rapportage monitor sociaal domein Westerkwartiergemeenten

Vooropgesteld: monitoren is mooi, nuttig en wenselijk. In het Westerkwartier is gekozen om zoveel mogelijk gebruik te maken van de gemeentelijke monitor sociaal domein. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is dit een landelijke monitor, die ontwikkeld is door de VNG. Deze monitor is nog in ontwikkeling. Des te beter dat onze gemeente al sinds juli gegevens voor deze gemeentelijke monitor aanlevert, immers nog niet alle gemeenten zijn zover. Maar om ook in de tussentijd colleges en raden te kunnen informeren, is besloten om een rapportage op Westerkwartierniveau op te stellen, met naast de landelijk gegevens ook lokale gegevens en analyses. De opzet daarvoor lezende zijn wij toch wat huiverig wanneer wij lezen welke indicatoren er allemaal gevolgd, vastgelegd en vergeleken moeten worden en de bureaucratie die daaruit kan voortvloeien. Daarbij steekt de aandacht voor armoede en armoedebestrijding juist weer wat schril af.

Bij de cijfers zou de fractie van GroenLinks naast de absolute aantallen ook graag een procentuele vergelijking zien tussen de gemeenten. Daarbij vindt GroenLinks sommige aantallen onrustbarend hoog (als voorbeeld kan de ZIN genoemd worden).

Het is lastig in te schatten of er achteraf geen forse financiële tegenvallers te verwachten zijn. Daarbij noemt GroenLinks, gezien bovengenoemd voorbeeld, niet geheel toevallig het tekort van nu al 3,5 miljoen waarvan de RIGG melding maakt, met financiële gevolgen voor Zuidhorn van bijna 90.000 euro. Maar waaraan zijn de meerkosten dan wel besteed?

Tot en met juni is 47% van de totaal begrote lasten ook daadwerkelijk uitgegeven. In dat opzicht liggen we (de Westerkwartiergemeenten) mooi op schema, hoewel de verschillen van post tot post en tussen de verschillende Westerkwartiergemeenten betrekkelijk groot zijn. Dus wat zegt dit nu precies?

Heeft de gemeente Zuidhorn overigens de Code Verantwoordelijk marktgedrag al ondertekend? Dit is een initiatief van 18 gemeenten uit augustus 2015, waarin zij beloven dat zij bij de inkoop van zorg beter zullen letten op de kwaliteit en niet alleen op de prijs en dat inmiddels is ondertekend door 70 gemeenten. Ook interessant vanuit het dreigende faillissement van de thuiszorgorganisatie TSN en de gevolgen daarvan voor huishoudelijke hulp.

 

Notitie wegbeheer erftoegangswegen

De gemeente gaat de situatie op onze erftoegangswegen fors verbeteren. Dat is belangrijk en dus goed dat het nu gebeurt. Begin november stelden wij in deze raad de meerjarenbegroting vast. Eigenlijk hebben we op dat moment al besloten om fors te investeren in de veiligheidssituatie van onze erftoegangswegen. Wat nu voor ons ligt is de invulling van dit voornemen: een specificatie van de maatregelen die we willen nemen.

Dat voorstel voor invulling bevat een zeer zorgvuldig opgebouwde afweging. Van alle wegdelen is onderzocht hoe de veiligheidssituatie nu is, hoe het gebruik is en welke duurzaamheidswinst haalbaar is. De resultaten daarvan zijn in een model verwerkt, dat een helder overzicht produceert van waar we ons geld het beste op in kunnen zetten: welk wegdeel en welk type investering. Dat overzicht is vervolgens aan bewoners, belanghebbenden, experts en zelfs aan ons als raadsleden voorgelegd ter bespreking en aanscherping. We tellen inmiddels al de 11de versie, wat weergeeft dat het proces zorgvuldig is doorlopen, dat het moeilijke materie is, en dat we niet over 10 nachten ijs gaan met dit belangrijke voorstel.

De uitkomst kunnen we als fractie van GroenLinks dan op dit moment ook onderschrijven. Natuurlijk hadden wij ook liever gehad dat alle landbouwverkeer-routes volledig vervangen werden door open beton. Een dergelijke investering zou echter tot het onmiddellijke faillissement van de gemeente Zuidhorn leiden. Dat is dus een niet realistisch voorstel. Hetzelfde geldt voor aparte fietsstroken die de weg vanuit alle woningen in het buitengebied veiliger maken. We moeten echter keuzes maken. Onzes inziens zijn deze keuzes met de nu voorliggende notitie grondig gemaakt.

Het feit dat de begroting nu meer ruimte biedt dan ten tijde van het vaststellen van Visie Wegenbeheer, helpt ons daarbij natuurlijk enorm. We gaan op jaarbasis €163.000 euro extra besteden aan het verbeteren van de veiligheidssituatie op onze erftoegangswegen, terwijl alle overige wegen in de begroting ook al op een voldoende niveau worden onderhouden. De begroting geeft ons dus de ruimte om een stap vooruit te maken.

Die stap vooruit behelst in de ogen van mijn fractie dan ook echt een stap naar de toekomst. Een duurzame toekomst. We zijn daarom blij dat duurzaam wegbeheer in deze notitie ook goed vertegenwoordigd is. Tegelijk valt het wel wat tegen, dat het aantal maatregelen onder het kopje “Doen op korte termijn” nog wat beperkt is. Naar we begrijpen hangt dit ook samen met het feit dat de ondernemers en adviseurs die in het voortraject zijn gesproken, op dit moment nog maar weinig panklare oplossingen kunnen aandragen. Wij interpreteren dit zo, dat voor nu het onderwerp onze aandacht heeft mogen ontvangen, maar dat we nog een schone taak hebben om het werkveld verder op de duurzame weg te helpen. We zouden dan ook graag zien dat Zuidhorn zich beschikbaar stelt voor pilots rondom duurzaam wegbeheer. Nieuwe technieken moeten toch ergens voor het eerst worden toegepast. Laat Zuidhorn vooral die proeftuin zijn, zeker nu we een ruim budget ter beschikking hebben en volop plannen hebben voor onderhoud en vervanging van onze buitenwegen.

  • Michiel pellenbarg
  • Alex temmingh

 





Columns Zuidhorn