Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Open brief om te gaan stemmen op 19 maart

Door : RJ Westerhoff
Datum : 19 maart 2014
Portret rj westerhof dijkinga vvd

Beste inwoners van de gemeente Zuidhorn,
Woensdag 19 maart kunt u aangeven hoe de gemeente Zuidhorn belangrijke zaken moet gaan regelen. De afgelopen weken en maanden is hard gewerkt aan de campagne. De raadsleden van de VVD hebben de afgelopen vier jaar met hart en ziel, met kennis en kunde zich ingezet voor een goed, solide en realistisch bestuur. De kandidaten staan te popelen om te beginnen aan wat niet anders kunnen worden dan cruciale verkiezingen voor onze prachtige gemeente. Omdat in feite het besluit tot herindeling al is genomen, moeten wij juist nu met de nodige deskundigheid aan het roer staan om de belangen van onze inwoners te behartigen.

De economie trekt langzaam weer wat aan. De huizenverkoop stijgt, het consumentenvertrouwen neemt toe en de uitzendbranche ziet een stijging van omzet. De komende jaren zijn van cruciaal belang om deze kwetsbare eerste stappen van groei tot volle wasdom te laten komen. En daarvoor hebben we iedereen nodig.

Het succes kent vele vaders…. Dat zult u de afgelopen maanden wel hebben vernomen. Anders krijgt u het van alle politieke partijen in de aanloop naar de verkiezingen op 19 maart nog wel te horen.Voor de VVD is het altijd duidelijk geweest. Gemeentelijk beleid maak je samen, nooit alleen. Iedere partij die successen claimt heeft dan per definitie altijd maar voor de helft gelijk.

De gemeente krijgt meer te zeggen over jeugdzorg, werk en inkomen en langdurige zorg. Onlangs hebben wij in de gemeenteraad volhartig ja gezegd tegen de visie op het sociaal domein. De komende periode wil de VVD de nieuwe taken inrichten volgens deze visie. Dit is de insteek van de VVD Zuidhorn: de gemeente regelt niet alles vóór de mensen, alsof het kleine kinderen zijn. De gemeente maakt mogelijk, stelt in staat, biedt kansen en helpt waar nodig. De mens staat centraal, niet het bestuur.

Onderwijs is de sleutel tot succes in de maatschappij, dus heeft de VVD zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor behoud van voldoende openbaar onderwijs en voldoende aanbod van diversiteit van onderwijs. Met de schoolbesturen is de VVD het eens dat samenwerking tussen scholen noodzakelijk is en blijft om in de toekomst voldoende onderwijs te hebben.

Maar laten we het een stap verder brengen. Laten we ervoor zorgen dat over een paar jaar op iedere basisschool een tweetalig onderwijs mogelijk is. Dan onderscheid je je. Dan draag je als lokale overheid bij aan een prachtige toekomst voor onze kinderen. Daar heb je meer aan dan titels, agenda’s en pacten.

De VVD is duidelijk in de keuze tussen “pappen en nathouden” of aanpakken en oplossen binnen het “sociaal domein”. De VVD ziet graag dat alle mensen met een bijstandsuitkering nog dit jaar worden gebeld. De gemeente moet precies de persoonlijke situatie van de bijstandsgerechtigden weten. Meer dus dan alleen maar naam, adres en natuurlijk bankrekeningnummer. Van iedereen in kaart worden gebracht wat hij doet, of hij actief is en of hij meer kan dan hij nu doet.

En als we dan toch bezig zijn met vernieuwingen in het sociaal domein, kunnen we dan alsjeblieft ook af van de term “bijstandsgerechtigden”? Natuurlijk, het is een symbolische maatregel, maar laten we voortaan gewoon spreken van “werkzoekenden” in alle gemeentelijke stukken. Dat geeft aan wat wij verwachten. Dat is namelijk waar het om gaat: werk is de beste sociale voorziening, daar kan geen uitkering tegenop.

Mensen met werk zijn gelukkiger, zelfstandiger, zelfbewuster en zelfs gezonder dan mensen die niet werken. Wilt u gezond oud worden? Ga aan het werk! De VVD wil dat iedereen die dat kan, werkt. En voor wie dat niet kan, is er natuurlijk een vangnet.

“Dan moet er wel werk zijn”, hoor ik uit de linkerhoek. Klopt. En hoe maak je werk? Ik zeg u: de overheid creëert geen banen, dat doet het bedrijfsleven. De banenmotor is het MKB. En die moet je niet belasten met regels, voorschriften en administratieve lasten. Die moet je koesteren en de ruimte geven. Het MKB heeft geen behoefte aan hoogdravende ambtelijke stukken. Ondernemers willen gewoon aan het werk en zonder teveel geneuzel en gezeur hun bedrijf kunnen runnen. De VVD wil dat zij daar de ruimte voor krijgen. Dat betekent dus: minder regels en lagere belastingen.

Door mee te denken met ondernemers, door vraaggericht te werken en soms door ondernemers te begeleiden in hun keuze, komen er banen.

Er is lef nodig om die ruimte te geven. Want waar vooral linkse politici nauwelijks vertrouwen hebben in de mensen die de maatschappij maken en daarom overal regels, beleid en visies op willen hebben, zeggen wij liberalen eerder: doe maar niet. Het komt goed zonder extra regeldruk. Zonder extra belasting. Zonder overdreven overheidsbemoeienis.

De gemeente kan wel faciliteren. Om zo kansen voor ondernemend Nederland te creëren. Zo heeft de VVD Zuidhorn een duidelijk standpunt m.b.t. lokale economie en werkgelegenheid.

Zo moet er volgens de VVD een startersfonds voor ZZP’ers komen. Starters hebben vaak twee- tot vijfduizend euro nodig voor materialen en gereedschappen. Bij de bank krijgen ze het niet. Als je er nou voor zorgt dat je tien mensen een lening kunt geven, help je die mensen direct uit de bijstand. Zodra ze het geld weer terugbetaald hebben kunnen weer andere starters hiervan profiteren.

Als het aan de VVD ligt, wordt er de komende jaren fors geïnvesteerd in de werkgelegenheid in de gemeente. De combinatie van Van Starkenborghkanaal en de spoorlijn Groningen-Leeuwarden biedt hier uitstekende en unieke kansen. Marum en Leek praten over de A7. Wij willen daarom onderzoeken of er mogelijkheden zijn om meer van het spoor en kanaal gebruik te maken. Wij denken aan een ‘nat industrieterrein’ aan de noordwestkant van Noordhorn voor overslag. We worden zo niet een concurrent van Leek en Marum, maar kunnen elkaar aanvullen. De raad van Zuidhorn steunt inmiddels ons initiatief!

Alle partijen voeren nu hun verkiezingscampagne. Alleen de VVD Zuidhorn heeft de afgelopen vier jaar iedere keer inzage gegeven van hun activiteit en standpunten in de gemeenteraad. Lees bijvoorbeeld de columns op www.welkominzuidhorn.nl  Daarin onderscheid de VVD zich van alle ander partijen in Zuidhorn. Zeggen wat je doet, doen wat je zegt.

De VVD wil een einde maken aan de regel- en bemoeizucht vanaf  de gemeente. Meer ruimte voor inwoners, meer ruimte voor ondernemers, lagere lasten en beter en vrijer onderwijs.
Meer inwoners, minder gemeente. Daar gaat het om op 19 maart.
Wilt u in het bestuur meer en krachtige liberale accenten, dan kunt u het beste op de VVD gaan stemmen. Wij staan klaar om nog eens vier jaar te werken aan onze prachtige gemeente.
Daar gaat het om op 19 maart.

René Westerhoff-Dijkinga

Lijsttrekker VVD Zuidhorn