Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Zeer grote belangstelling GroenLinks Zonne-avond

24 maart 2013    Zuidhorn-nieuws
"Tien keer meer zonne-energie haalbaar"

"Tien keer meer zonne-energie in Zuidhorn in 2020 is haalbaar bij een goed beleid van de gemeente," zo stelde GroenLinks- fractievoorzitter Klaas-Wybo van der Hoek. Hij zei dat op een avond over zonne-energie. Deze avond kende een overweldigende belangstelling met meer dan 100 bezoekers. Onlangs nam de gemeenteraad de GroenLinks-nota “Van Zuidhorn naar Zonnehorn” aan. Dit vormde de aanleiding voor de zonne-avond.

Twee zonne-energie-ondernemers uit de gemeente Zuidhorn, Gerhard Zandbergen (Noordhorn) en Sietze van der Wal (Lauwerzijl), waren het met Van der Hoek eens. Ook wethouder Jan Oomkes (PvdA) omarmde de droom van de GroenLinks-aanvoerder. De wethouder wees erop dat in Nederland slechts 0,1 % van de opgewekte energie zonne-energie is: "Er is bitter weinig terecht gekomen van het noordelijke energie-akkoord met het Rijk van een paar jaar geleden. En Groningen doet het ook nog slechter dan Friesland."

Op de avond rekenden deskundigen voor dat zonne-panelen zich binnen 8 tot 12 jaar terugverdienen. Een goed paneel kan vaak 20 tot 25 jaar of soms langer mee. Het rendement erop is hoger dan de rente op een spaarrekening.
Het uiteindelijke doel van de gemeente is 10 keer zoveel vermogen aan zonne-energie in 2020 te hebben dan in 2012. Naar schatting zijn dat 6500 tot 7000 zonnepanelen/boilers in 2020, uitgaande van 650 tot 700 zonnepanelen/boilers in 2012.

Oomkes meldde verder dat op het Zuidhorner gemeentehuis binnenkort zonnepanelen geplaatst worden. Zonnepanelen zullen op nieuw te bouwen huizen geplaatst worden. Bij de bouw van de nieuwe Brede School zal veel aandacht uitgaan naar het beperken van het energieverbruik. Oomkes: "Binnenkort opent de gemeente het digitale Zonneloket, zoals dat door GroenLinks is voorgesteld."
Inwoners die informatie zoeken over zonne-energie, kunnen bij dat loket terecht.

Op de avond meldde Menno Groeneveld (Oldehove) dat zijn Stichting voor Duurzame Energie Middag Humsterland in gesprek is met Eneco over het produceren van zonne-energie in dorpen.

De bezoekers konden tijdens de avond bij enkele stands verschillende zonnepanelen bekijken.

In het programma was eveneens een rondleiding opgenomen in het duurzame pand van de Rode Planeet, een ICT-bedrijf bij het Zuidhorner station. Dit bedrijf heeft vele zonnepanelen op zijn dak gelegd en het heeft een goed werkende warmtepomp. Het bespaart daarmee geweldig veel fossiele brandstoffen.

GroenLinks-raadslid en woordvoerder op milieuterrein, Alex Temmingh, is bijzonder blij met de grote belangstelling: "Deze bewijst dat veel inwoners nu aan de slag willen gaan met zonne-energie. De tijd is er rijp voor. Je helpt er het milieu en het klimaat mee. Zonne-panelen zijn goed en rendabel. En ik ben blij dat de gemeente onze voorstellen steunt en uitvoert. We zullen de komende tijd goed in de gaten houden of dat in het goede tempo gebeurt."

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

Coaltieakkoord 2026

‘Samen zijn wij Westerkwartier’ - partijen presenteren coalitieakkoord

25 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
Centraal staan nabijheid, verantwoordelijkheid en samenwerking
Lees verder →
Ondertekening ao - 25 juni 2026

250 nieuwe woningen in wijk De Oostergast Zuidhorn

25 juni 2026    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
Betaalbare en kwalitatief goede huur- en koopwoningen
Lees verder →
Cheque badeendenrace

€ 3.000 voor KunstImpuls dankzij Lions Club Westerkwartier

25 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
kinderen van 0 tot 12 jaar kunnen hierdoor kennis maken met de vele disciplines binnen kunst en cultuur.
Lees verder →
Gronings vuur westerkwartier

Meedoen aan de voorstelling Aan Boord van Gronings Vuur Westerkwartier

24 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
Gezocht: jonge dansers, Spelers voor rol als bus-host/gastheer, Zangers
Lees verder →
Summerproat (21)

Dichtclub Westerkwartier op Summerproat: van woorden tot gedichten

24 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
Leden van Dichtclub Westerkwartier gaan tijdens Summerproat op donderdag 25 juni, bij Borg Nienoord, woorden verzamelen
Lees verder →