Wie kent niet de sketch uit het VPRO-televisieprogramma ‘Zaai’ waarin Plien en Bianca op een hekje zitten en naar elkaar de volgende tekst lijzig uitspreken: ‘Ik verveel me, en jij moet wat verzinnen’. Om jaloers op te worden. Want vervelen… dat is supergezond.
We doen het echter niet meer, vervelen. Sinds onze jongste kindertijd zijn we het verleerd. We haasten ons naar het werk of school. In het openbaar vervoer checken we nog snel onze social media of pakken de laptop uit schooltassen om maar meteen het huiswerk te maken. Scheelt weer tijd, die we vervolgens aan iets anders kunnen besteden.
Hebben we even niets te doen, gaan we shoppen en keren terug met onze tassen dames vol met prullaria. Want stel je voor dat je even niets te doen zou hebben. Toch is dat laatste het beste wat je kan overkomen.
Verveling kun je niet afdwingen
Overkomen? Ja, want verveling kun je niet afdwingen. Dat is er ineens en dan is het zaak niet in paniek te raken, maar juist die verveling volledig te omarmen. Het is namelijk enorm gezond.
Even zonder prikkels, niks doen. Leegte ervaren. We hebben het echter afgeleerd omdat we menen constant productief te moeten zijn. Je zou er maar van doordraaien en dat overkomt dan ook veel mensen. Burn-outs liggen op te loer omdat we nooit ‘uit’ zijn, maar ‘aan staan’.
Wist je dat je van vervelen zelfs een stuk creatiever wordt? Dat blijkt uit meerdere onderzoeken. Sandi Mann, senior psychologie docent aan de Engelse universiteit van Central Lancashire, zegt hier het volgende over aan time.com: ’Eigenlijk is verveeldheid een zoektocht naar neurale stimulatie. Als we even geen activiteit kunnen vinden, zal onze geest zelf wel met een idee komen’.
Doe als Plien en Bianca uit Zaai
Blijft er slechts een remedie over, jezelf af en toe ‘uit zetten’. Dat is een goed voornemen voor het komende jaar. Je Herschel rugzak thuis laten, en je geen zorgen maken over enige productiviteit. Dat deden Plien en Bianca ook niet. Die gingen op het hek zitten. Wachtend op wat er komen ging. Of zelfs dat niet eens.
Twenty Four Webvertising - Foto pixabay.com