Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Van der Wal niet te breken op natuurijs

24 december 2010    Zuidhorn-nieuws
WANNEPERVEEN - Foske Tamar van der Wal was op het Belterwiede simpelweg de beste. Dat gaven Mireille Reitsma, voor de tweede keer op rij tweede, en haar ploeggenote Sandra 't Hart zonder

WANNEPERVEEN - Foske Tamar van der Wal was op het Belterwiede simpelweg de beste. Dat gaven Mireille Reitsma, voor de tweede keer op rij tweede, en haar ploeggenote Sandra 't Hart zonder dralen toe. ,,We hebben het geprobeerd maar ze was niet te breken'', sprak Reitsma respectvol. De nationale marathontitel op natuurijs was de 24-jarige Groningse gegund.

Van der Wal, woonachtig in Grijpskerk, had zich niet eens zorgen gemaakt toen ze, terwijl de wedstrijd over 70 kilometer nog niet halfweg was, voorop reed met twee schaatssters uit dezelfde concurrerende ploeg. ,,Nee hoor, ik vond het prima. Die twee zijn hartstikke sterk. Ik dacht alleen maar: zo blijven we wel weg. Ik was blij dat ik erbij zat.''

Het kampioenschap nabij Wanneperveen werd verreden op perfect ijs, maar de wind was een lastige factor. De achtervolgende groep, met daarin onder andere titelverdedigster Maria Sterk, gaf het snel op waarna duidelijk werd dat Van der Wal te maken zou krijgen met een staaltje ploegentactiek. ,,Natuurlijk wist ik dat ze het gingen proberen. Ik was alleen maar bezig om steeds snel te reageren.''

,,We hebben geprobeerd haar te breken'', keek Reitsma terug. Het werd 'een spelletje' in de slotfase, vertelde de Emmeloordse. ,,We moesten er soms gewoon om lachen. Sandra en ik wisten dat Foske de snelste was in de sprint, maar we hebben het absoluut niet weggegeven. Dat zij hier wint zegt iets over de klasse van Foske.''

Ze stonden bijna stil in de slotronde, probeerden elkaar de kop op te dringen. Het werd uiteindelijk een lange sprint, moeiteloos gewonnen door Van der Wal die in 2006 op 19-jarige leeftijd de jongste marathonkampioene ooit op kunstijs werd. Daarna richtte ze zich op het langebaanschaatsen om in 2008 gedesillusioneerd haar contract bij Hofmeier te laten ontbinden. ,,Ik deed er veel voor, maar er kwam te weinig voor terug. Ik was even klaar met schaatsen.''

Die periode ligt achter haar, benadrukte de kampioene van het Van der Wiel-team donderdag. ,,Toen ik vorig jaar weer op het ijs stond voor een marathon dacht ik: ha, wat leuk. En nu deze titel. Hier doe je het allemaal voor.'' (ANP)
24-12-2010 AD

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

Wijnloop zuidhorn 2026 (1)

Wijnloop Zuidhorn; Zon in het glas

21 juni 2026    Zuidhorn-nieuws - fotos
Voornamelijk een "vrouwenuitje"
Lees verder →
Gemeentehuis-zuidhorn

Presentatie coalitieakkoord Westerkwartier

21 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
En beoogd wethouders worden namens de vier partijen voorgesteld
Lees verder →
Chris mulder winnaar categorie 3 hunebed-rlt emmen

Chris Mulder wint Hunebed-ranglijsttoernooi in categorie 3

21 juni 2026    Zuidhorn-nieuws - Sport
Voor het eerst werd in Emmen een landelijk ranglijsttoernooi georganiseerd.
Lees verder →
Marloeseilander2026

Marloes Eilander vrijwilliger van het jaar bij K.V. Zunobri

21 juni 2026    Zuidhorn-nieuws - Sport
Tiekstra roemde haar enorme inzet en toewijding voor de jeugd van Zunobri.
Lees verder →
Wethouder harry stomphorst op zijn afscheidsreceptie met naast hem zijn vrouw ria

Harry Stomphorst neemt afscheid als wethouder gemeente Westerkwartier

19 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
Bestuurder dichtbij inwoners
Lees verder →
Allersmaborg

Ontdek het wierdenlandschap van Ezinge

19 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
excursie langs museum Wierdenland, wierde Ezinge en tuinen Allersmaborg
Lees verder →