Overdag hadden ze hun banen in de zorg en administratie, maar in de avonden en weekenden droomden ze vaak hardop over een manier om méér vrijheid te hebben. “We wilden altijd al iets voor onszelf beginnen,” vertelt Romy. “Maar het was altijd de vraag: wat dan precies?”
Van bijles en webshops naar iets totaal anders
De zoektocht begon zoals bij veel jonge ondernemers. De dames overwogen om bijles te geven, probeerden even of ze kleine spulletjes online konden verkopen en dachten zelfs aan catering.
Toch voelden die ideeën nooit echt goed. Het leek allemaal te veel werk voor te weinig rendement. Tot ze op een feestje voor het eerst uitgebreid kennismaakten met een photobooth.
“We zagen hoe iedereen er plezier mee had,” zegt Anna. “Het viel ons op dat de hele avond draaide om die foto’s. Mensen kwamen steeds terug om nieuwe gekke poses te doen. Toen dachten we: dit is het.”
De eerste stap: een eigen photobooth kopen
Een week later besloten ze de sprong te wagen en een photobooth aan te schaffen. Ze spaarden hun vakantiegeld bij elkaar en bestelden een degelijk model waarmee je niet alleen geprinte strips kunt maken, maar ook digitale foto’s kunt versturen. Nog voordat de booth was geleverd, maakten Anna en Romy een Instagram-account aan. Ze plaatsten foto’s van testshoots, lieten vrienden model staan en stuurden persoonlijke berichten naar bedrijven en evenementenlocaties.
Binnen een maand hadden ze hun eerste tien boekingen binnen, waaronder een plek op een modebeurs.
Het eerste succes smaakt naar meer
Die eerste opdrachten waren meteen een leerzame ervaring. Anna vertelt lachend hoe zenuwachtig ze waren bij hun eerste klus. “We hebben de hele middag getest of de belichting wel goed stond en of de printer het zou volhouden.” Maar al snel merkten ze dat klanten niet alleen tevreden waren, maar zelfs enthousiast. Ze vroegen of de vriendinnen ook fotostripjes konden ontwerpen met een logo, of digitale downloads konden verzorgen. Door daar flexibel op in te spelen, wisten Anna en Romy zich meteen te onderscheiden. Al na twee maanden werden ze via mond-tot-mondreclame steeds vaker geboekt.
Opschalen: van hobby naar serieus bedrijf
Toen de aanvragen bleven binnenstromen, besloten ze een professionele website te bouwen en te investeren in een tweede booth. Inmiddels verhuren ze gemiddeld vier keer per week een photobooth, soms zelfs op doordeweekse avonden bij bedrijfsfeesten of jubilea. Romy: “Het is bizar hoe snel het is gegaan. Eerst zagen we het als een extraatje, maar nu overwegen we serieus om onze banen op te zeggen. We hebben meer werk dan we met z’n tweeën aankunnen.”
Anna vult aan: “Ik had nooit gedacht dat ik zou twijfelen om mijn vaste baan op te geven, maar nu zien we dat dit bedrijf zoveel perspectief heeft. De markt groeit zó hard, dat het voelt alsof we op precies het juiste moment zijn ingestapt.”
Wat maakt hun aanpak bijzonder?
Naast hun enthousiasme onderscheiden Anna en Romy zich door maatwerk te leveren. Ze denken mee met klanten, ontwerpen gepersonaliseerde achtergronden en zorgen dat de booth altijd tiptop staat. Voor een verjaardagsfeest nemen ze props mee, voor een bruiloft ontwerpen ze een chic fotostripje en bij een beurs zorgen ze dat het logo van de organisatie of sponsor op de foto’s terugkomt. Dat oog voor detail maakt dat klanten terugkomen én hen aanraden bij anderen.
De bredere photobooth-markt
Wat Anna en Romy meemaken, staat niet op zichzelf. Volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal jonge ondernemers in de evenementenbranche de afgelopen vijf jaar met ruim 20% gestegen. Ook CBS-onderzoek laat zien dat Nederlanders steeds meer uitgeven aan beleving en evenementen. Photobooths passen perfect in die trend: ze combineren entertainment, herinneringen en marketing in één concept. Steeds meer bedrijven kiezen er daarom voor om een booth permanent neer te zetten of structureel in te huren. Scholen gebruiken ze bij diploma-uitreikingen, bedrijven bij open dagen en festivals zetten ze in om hun branding viraal te laten gaan.
Van bijbaan naar toekomst
Voor Anna en Romy is hun avontuur hét bewijs dat je met een goed idee en een flinke dosis inzet meer kunt verdienen dan in een traditionele baan. Waar ze begonnen met twijfels en kleine plannen, staan ze nu aan het roer van een snelgroeiend bedrijf. Hun verhaal laat zien dat het niet altijd gaat om het perfecte idee, maar om het durven zetten van de eerste stap. En die eerste stap begon simpelweg met een photobooth kopen . Wat ooit een extra bijverdienste moest zijn, is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf met toekomstperspectief. “We vinden het geweldig dat we mensen blij maken én er een goede boterham mee verdienen,” zegt Romy. “Het voelt alsof we eindelijk ons eigen pad volgen.”