Groningen -
De twee tramlijnen die Groningen wil aanleggen, kunnen volgens gemeente en provincie in de eerste helft van 2016 rijden. Dat blijkt uit de definitieve tramplannen. Bij een positief besluit van gemeenteraad en provinciale staten, later dit jaar, kan de aanleg in 2013 beginnen.
De twee tramlijnen lopen van het Hoofdstation naar Kardinge (via de Grote Markt) en Zernike (via het UMCG). De aanleg kost 307 miljoen euro. Voor 2025 rijdt de tram over bestaand spoor door naar Hoogezand-Sappemeer. Het kost tussen zes en tien miljoen euro om spoor en stations daarvoor geschikt te maken. Dat kan uit omdat de tram veel meer extra reizigers oplevert dan extra treinen.
Later zijn ook Zuidhorn, Bedum, Winsum, Leek/Roden en Eelde/De Punt in beeld voor een tramverbinding.
Volgens B en W en gedeputeerde staten blijkt uit onderzoek dat een tram het openbaar vervoer sterker verbetert dan andere systemen. In exploitatie is een tram in de stad goedkoper. Volgens een second opion is de financiële basis voor het plan degelijk en professioneel.
Door de twee lijnen te koppelen op een gezamenlijke halte aan de Bloemsingel bij Ciboga, zijn de meeste grote publiekstrekkers in Groningen vanuit verschillende windrichtingen met de tram bereikbaar. De tramlijn naar Kardinge komt op de bestaande busbaan te liggen met een extra halte bij de Kapteynbrug. De Zonnelaan krijgt op verzoek van wijkbewoners ook een extra halte.
16-09-2010 dvhn