Het collegevoorstel om een reclamebelasting in te voeren voor ondernemers in de kern van Zuidhorn werd gisteravond door de fracties positief ontvangen.
Er is immers voor vele miljoenen in het centrum geïnvesteerd en iedereen wil graag een bruisend centrum. Zo wordt het aantrekkelijk voor het publiek om te winkelen. Dit zorgt voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor starters en een goed verdienende middenstand.
Er waren wel een paar vragen en opmerkingen over het voorstel naar aanleiding van een aantal winkeliers die tegen de invoering zijn.
Deze gingen voornamelijk over het feit dat er gekozen is voor een vast bedrag van € 400,- per bedrijf. Het CDA maar ook CU wilde graag onderzocht hebben of er een meer rechtvaardiger grondslag is te verzinnen. Bijvoorbeeld op basis van m2 verkoopruimte.
Portefeuillehouder Swart hield een vurig pleidooi over het nut en noodzaak van de invoering maar gaf ook aan dat het bijzonder moeilijk is om zonder veel extra kosten een andere grondslag te vinden.
In het voorgestelde model kunnen de perceptiekosten rond de € 2500 gehouden worden. Daarnaast is het op basis van m2 verkoopruimte niet rechtvaardiger. Swart; Een klein bedrijf ( bv snackbar) kan van georganiseerde activiteiten zelfs meer profiteren dan een groter bedrijf”.
D66 is tegen. Harrie Rutgers vindt dat de winkeliers het zelf moeten oplossen maar dat is juist het probleem. Die hebben dat jarenlang in de vorm van de Zakenkring geprobeerd maar zien nu de mogelijkheden uitgeput. Deze groep winkeliers die de nut en noodzaak van een bruisend centrum wel ziet draait elk jaar weer op voor de kosten.
Het argument van het CDA om op te komen “voor de kleine zelfstandige die het al moeilijk heeft” gaat dan ook op voor de leden van de Zakenkring.
Helaas is het een landelijke trend dat met name ketens geen lid zijn van winkeliersverenigingen maar wel meeprofiteren van activiteiten. Ook zijn er in Zuidhorn winkeliers, die argumenten opvoeren als ; “Ik ben bijna 65 dus voor mij hoeft het niet” of “het is nog maar de vraag of een bruisend centrum zorgt voor meer omzet”.
VVD er Rene Westerhof, principieel tegen meer regels en belasting is dan ook van mening dat reclamebelasting een goed middel is om het centrum bruisend en aantrekkelijk te houden.
Swart gaat nog in overleg met Zakenkring en overige winkeliers. Op de volgende vergadering staat het voorstel weer op de agenda.