Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Provincie en gemeenten per 1 januari over op groene energie

2 januari 2019    Zuidhorn-nieuws
Alle gebouwen, bruggen, sluizen, straatlantaarns en de energie voor de gebouwen van de Veiligheidsregio en Omgevingsdienst
Zonnepanelen1

Alle gebouwen van de gemeente en provincie, bruggen, sluizen, straatlantaarns en kermisattracties in de gemeenten Groningen, Hogeland, Midden-Groningen, Westerkwartier en Delfzijl werken vanaf 1 januari 2019 op groene stroom. Ook de energie voor de gebouwen van de Veiligheidsregio en Omgevingsdienst komt voortaan uit duurzame energiebronnen, zoals zonnepanelen en windmolens.

De duurzame energie wordt in de komende vijftien jaar lokaal opgewekt door Eneco en Energie VanOns, de lokale organisatie die energie verkoopt van de Groningse energiecoöperaties. Het bundelen van de energie-inkoop biedt bijvoorbeeld Grunneger Power en kleinere coöperaties de kans te investeren in innovatie Zo houden we het geld in de regio. Het totale stroomverbruik van 60 miljoen kilowattuur is te vergelijken met het verbruik van 17.000 huishoudens.

Krachten bundelen
In 2035 willen we in de provincie Groningen 60 procent van onze energie duurzaam opwekken. ‘Als provincie Groningen geven we graag het goede voorbeeld door energie te besparen én duurzaam in te kopen. De combinatie van innovatie, samenwerking en de duur van dit inkoopcontract maakt het mogelijk om nieuwe energiebronnen te ontwikkelen in de provincie’, zegt gedeputeerde Nienke Homan. Dat kan de provincie echter niet alleen. ‘Integendeel: het lukt alleen als we het samen doen. Met bedrijven, kennisinstellingen, andere overheden, organisaties en alle inwoners van onze provincie. Alleen als we onze krachten bundelen, kunnen we van onze regio een sterke, schone groei‐economie maken.’

Koploper
Groningen is met de afsluiting van dit langdurige energiecontract een van de koplopers in Nederland. De Groninger partijen stimuleren de energieleveranciers inwoners bij de plannen voor nieuwe zonne- en windenergieparken te betrekken. En bij de bouw van deze parken werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Dit is een gezamenlijk persbericht van provincie Groningen, gemeente Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Westerkwartier, gemeente Midden-Groningen, gemeente Delfzijl, Veiligheidsregio groningen en Omgevingsdienst Groningen

bron: Eemskrant

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

Sterkwesterkwartier2026

Sterk Westerkwartier: grootste oppositiepartij beoordeelt nieuwe coalitie op inhoud en resultaat

27 juni 2026    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
helpt dit akkoord onze inwoners, dorpen, verenigingen en ondernemers echt vooruit?
Lees verder →
Coaltieakkoord 2026

‘Samen zijn wij Westerkwartier’ - partijen presenteren coalitieakkoord

25 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
Centraal staan nabijheid, verantwoordelijkheid en samenwerking
Lees verder →
Ondertekening ao - 25 juni 2026

250 nieuwe woningen in wijk De Oostergast Zuidhorn

25 juni 2026    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
Betaalbare en kwalitatief goede huur- en koopwoningen
Lees verder →
Cheque badeendenrace

€ 3.000 voor KunstImpuls dankzij Lions Club Westerkwartier

25 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
kinderen van 0 tot 12 jaar kunnen hierdoor kennis maken met de vele disciplines binnen kunst en cultuur.
Lees verder →
Gronings vuur westerkwartier

Meedoen aan de voorstelling Aan Boord van Gronings Vuur Westerkwartier

24 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
Gezocht: jonge dansers, Spelers voor rol als bus-host/gastheer, Zangers
Lees verder →