Noordhorn -
De toekomstige ontsluiting van Noordhorn blijkt gepaard te gaan met aanzienlijk meer geluidsdecibels voor de aanwonenden dan aanvankelijk gedacht. De organisatie Verenigd Noordhorn, die een paar jaar geleden vergeefs actie voerde voor de aanleg van een rondweg om het dorp, is hierop gestuit.
Volgens de bestuursleden Willem Wieringa en Tom van der Mark zijn in opdracht van de provincie twee studies verricht omtrent de geluidsbelasting. Het eerste onderzoek werd voorafgaand aan de besluitvorming uitgevoerd door adviesbureau Arcadis. De conclusie in dit rapport was dat de geluidsbelasting erg meeviel. "In die tijd is ons voorgehouden dat we straks zelfs minder lawaai ondervinden van het verkeer in plaats van meer." Na de besluitvorming kwam bureau Oranjewoud met een nieuw onderzoek. Daaruit blijkt dat de lawaaihinder het veelvoudige bedraagt dan eerder becijferd door Arcadis.
Verenigd Noordhorn noemt dit verbijsterend. Van der Mark: "Het afwijzen van de rondweg is destijds gebaseerd op verkeerde informatie. Ik kan niet anders dan constateren dat provinciale staten drie jaar geleden, toen de kogel door de kerk ging, met deze foute cijfers op het verkeerde been is gezet."
Destijds opteerde het college van GS voor een rondweg. In strijd hiermee kozen provinciale staten voor een oplossing waarbij het verkeer komende vanuit Zuidhorn straks over de toekomstige hoge brug aan de andere kant van het Van Starkenborghkanaal over een weg wordt geleid die linksaf slaat richting Noordhorn. Bij de Langestraat komt een tunnel te liggen die het verkeer onder de Friesestraatweg leidt om daarna uit te komen op een redelijk complexe rotonde. Via een flinke lus komt het verkeer tenslotte weer uit op de doorgaande weg naar Grijpskerk.
18-05-2010 dvhn