Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Inwoners tevreden over klantvriendelijkheid

13 maart 2012    Zuidhorn-nieuws
en afvalinzameling

Inwoners zijn tevreden over de klantvriendelijkheid van de gemeente. Dit blijkt uit het onderzoek Waarstaatjegemeente.nl. De inwoners geven de gemeente hiervoor het rapportcijfer 7,8. Ook zeer tevreden zijn de inwoners over de afvalinzameling. Ze waarderen dit met een 8,4. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat de inwoners steeds meer behoefte hebben aan digitale dienstverlening (via e-mail en de gemeentelijke website). De inwoners waarderen het aanbod van de gemeentelijke producten en diensten op de website http://www.zuidhorn.nl en maken hier actief gebruik van.

Onderzoek
In de maanden september en oktober 2011 heeft het onderzoek Waarstaatjegemeente.nl Burgerrollen plaatsgevonden in de gemeente. In het onderzoek, uitgevoerd door het bureau PON in samenwerking met Deloitte, werden inwoners gevraagd naar onder meer de dienstverlening, de voorzieningen in de gemeente, de woonomgeving, de gemeentelijke regels en de informatievoorziening. Naast de gemeente Zuidhorn hebben nog 23 andere gemeenten meegedaan aan het onderzoek. In 2009 heeft de gemeente ook deelgenomen aan dit onderzoek.

Burgerrollen
Het onderzoek onderscheidt zes burgerrollen: de burger als kiezer, klant, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbetaler. De scores zijn weergegeven in rapportcijfers per burgerrol. Als kiezer, klant, onderdaan en wijkbewoner waarderen de inwoners de gemeente bovengemiddeld, als
partner gemiddeld en als belastingbetaler iets minder dan het gemiddelde. De totale waardering van de inwoners is gemiddeld een 6,4. Het landelijk gemiddelde ligt daar net iets onder. In onderstaande tabel staat de gemiddelde score per burgerrol van de gemeente Zuidhorn ten opzichte van de gemeenten met inwoners tot 25.000 inwoners. Tussen haakjes staat de score van 2009.

De burger als kiezer ..........klant......... onderdaan.... partner ....wijkbewoner ...belastingbetaler
Zuidhorn....... 6,0 (6,1)......7,8 (7,6) ...6,3 (6,5)......5,8 (5,9)...7,0 (6,9).........5,7 (6,2)
Gemiddelde
< 25000 inw...5,9 (5,9).....7,7 (7,4).....6,2 (6,4)......5,8 (5,7)...6,9 (6,8).........5,8 (6,3)

Het management van de ambtelijke organisatie neemt de resultaten mee in zijn bedrijfsvoering. Iedere afdeling doet dit voor die onderdelen (burgerrollen) uit het rapport waar zij verantwoordelijk voor is en waar de gemeente zich nog in kan verbeteren.

Het onderzoeksrapport is vanaf 20 maart 2012 te vinden opwww.zuidhorn.nl
13-3-2012 WIZ

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

Leden van de rekenkamer chris van der schors avelien haan en jan-willem van de kolk

Gemeenteraad Westerkwartier benoemt nieuw lid en herbenoemt twee leden van de Rekenkamer

16 oktober 2025    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
De Rekenkamer onderzoekt of het gemeentebestuur het geld goed uitgeeft en of het beleid werkt zoals bedoeld.
Lees verder →
Mollematocht 2023 (1)

Bauke moet opgeven in Gree-Tour of Guangxi

16 oktober 2025    Zuidhorn-nieuws - Sport
wielerseizoen is in mineur geëindigd.
Lees verder →
Romystapert swds pubertastis

Pubertastisch! – Tweede editie theatercollege voor puberouders groot succes!

16 oktober 2025    Zuidhorn-nieuws
300 ouders genoten van een avond vol herkenning, lachen en leren over opvoeden in de digitale wereld
Lees verder →
Floralia

Vergeten stukje dorpsgeschiedenis opnieuw tot bloei gekomen in Den Horn

15 oktober 2025    Zuidhorn-nieuws
Floralia in Den Horn bloeit op, oude dorpstraditie nieuw leven ingeblazen
Lees verder →
Legiomuseum dagje uit zilver

LEGiO-museum en Nienoord in top 5 leukste dagje weg in Groningen.

15 oktober 2025    Zuidhorn-nieuws
LEGiO-museum wint tweede prijs, Nienoord dicht bij top 3
Lees verder →
Isabella werkhoven, interlude (berenklauwen)

Tentoonstelling ‘Gronings Licht’ In Museum Wierdenland

15 oktober 2025    Zuidhorn-nieuws
werk van de kunstenaars Anke Roder, Isabella Werkhoven, Geurt Busser, Henk Helmantel en Matthijs Röling
Lees verder →