Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Inwoners tevreden over klantvriendelijkheid

13 maart 2012    Zuidhorn-nieuws
en afvalinzameling

Inwoners zijn tevreden over de klantvriendelijkheid van de gemeente. Dit blijkt uit het onderzoek Waarstaatjegemeente.nl. De inwoners geven de gemeente hiervoor het rapportcijfer 7,8. Ook zeer tevreden zijn de inwoners over de afvalinzameling. Ze waarderen dit met een 8,4. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat de inwoners steeds meer behoefte hebben aan digitale dienstverlening (via e-mail en de gemeentelijke website). De inwoners waarderen het aanbod van de gemeentelijke producten en diensten op de website http://www.zuidhorn.nl en maken hier actief gebruik van.

Onderzoek
In de maanden september en oktober 2011 heeft het onderzoek Waarstaatjegemeente.nl Burgerrollen plaatsgevonden in de gemeente. In het onderzoek, uitgevoerd door het bureau PON in samenwerking met Deloitte, werden inwoners gevraagd naar onder meer de dienstverlening, de voorzieningen in de gemeente, de woonomgeving, de gemeentelijke regels en de informatievoorziening. Naast de gemeente Zuidhorn hebben nog 23 andere gemeenten meegedaan aan het onderzoek. In 2009 heeft de gemeente ook deelgenomen aan dit onderzoek.

Burgerrollen
Het onderzoek onderscheidt zes burgerrollen: de burger als kiezer, klant, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbetaler. De scores zijn weergegeven in rapportcijfers per burgerrol. Als kiezer, klant, onderdaan en wijkbewoner waarderen de inwoners de gemeente bovengemiddeld, als
partner gemiddeld en als belastingbetaler iets minder dan het gemiddelde. De totale waardering van de inwoners is gemiddeld een 6,4. Het landelijk gemiddelde ligt daar net iets onder. In onderstaande tabel staat de gemiddelde score per burgerrol van de gemeente Zuidhorn ten opzichte van de gemeenten met inwoners tot 25.000 inwoners. Tussen haakjes staat de score van 2009.

De burger als kiezer ..........klant......... onderdaan.... partner ....wijkbewoner ...belastingbetaler
Zuidhorn....... 6,0 (6,1)......7,8 (7,6) ...6,3 (6,5)......5,8 (5,9)...7,0 (6,9).........5,7 (6,2)
Gemiddelde
< 25000 inw...5,9 (5,9).....7,7 (7,4).....6,2 (6,4)......5,8 (5,7)...6,9 (6,8).........5,8 (6,3)

Het management van de ambtelijke organisatie neemt de resultaten mee in zijn bedrijfsvoering. Iedere afdeling doet dit voor die onderdelen (burgerrollen) uit het rapport waar zij verantwoordelijk voor is en waar de gemeente zich nog in kan verbeteren.

Het onderzoeksrapport is vanaf 20 maart 2012 te vinden opwww.zuidhorn.nl
13-3-2012 WIZ

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

Joh smitpark speeltoestel (2)

Speeltoestel Joh Smit park definitief weg

30 april 2025    Zuidhorn-nieuws
"Genoeg speeltoestellen in Zuidhorn"
Lees verder →
Hoornaar

Aziatische hoornaar in de provincie

30 april 2025    Zuidhorn-nieuws
jaagt op bijen, vlinders en andere nuttige insecten, die belangrijk zijn voor de bestuiving van planten
Lees verder →
Wilgis schoffelmeijer hoorcentrum

“Ondersteuning van uw luisterbehoefte”

30 april 2025    Zuidhorn-nieuws - Bedrijf in beeld
7 mei informatieavond Hoorcentrum Westerkwartier in Cultureel Centrum
Lees verder →
Feest vrijheid

Ezinge viert 80 jaar bevrijding met een feest vol taal, muziek en verhalen

30 april 2025    Zuidhorn-nieuws
uiteenlopende artiesten in speciaal middag- en avondprogramma
Lees verder →
Danspaleis

Swingen en genieten bij het Danspaleis

30 april 2025    Zuidhorn-nieuws
Speciaal voor 50-plussers die willen genieten van een gezellige middag vol muziek en sociaal contact
Lees verder →
Gemeentehuis-zuidhorn

Westerkwartier: Weerbaar in een woelige wereld

30 april 2025    Zuidhorn-nieuws
De Vooruitkijkspiegel is bedoeld als een open en uitnodigende dialoog voor alle inwoners.
Lees verder →