Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Inwoners tevreden over klantvriendelijkheid

13 maart 2012    Zuidhorn-nieuws
en afvalinzameling

Inwoners zijn tevreden over de klantvriendelijkheid van de gemeente. Dit blijkt uit het onderzoek Waarstaatjegemeente.nl. De inwoners geven de gemeente hiervoor het rapportcijfer 7,8. Ook zeer tevreden zijn de inwoners over de afvalinzameling. Ze waarderen dit met een 8,4. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat de inwoners steeds meer behoefte hebben aan digitale dienstverlening (via e-mail en de gemeentelijke website). De inwoners waarderen het aanbod van de gemeentelijke producten en diensten op de website http://www.zuidhorn.nl en maken hier actief gebruik van.

Onderzoek
In de maanden september en oktober 2011 heeft het onderzoek Waarstaatjegemeente.nl Burgerrollen plaatsgevonden in de gemeente. In het onderzoek, uitgevoerd door het bureau PON in samenwerking met Deloitte, werden inwoners gevraagd naar onder meer de dienstverlening, de voorzieningen in de gemeente, de woonomgeving, de gemeentelijke regels en de informatievoorziening. Naast de gemeente Zuidhorn hebben nog 23 andere gemeenten meegedaan aan het onderzoek. In 2009 heeft de gemeente ook deelgenomen aan dit onderzoek.

Burgerrollen
Het onderzoek onderscheidt zes burgerrollen: de burger als kiezer, klant, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbetaler. De scores zijn weergegeven in rapportcijfers per burgerrol. Als kiezer, klant, onderdaan en wijkbewoner waarderen de inwoners de gemeente bovengemiddeld, als
partner gemiddeld en als belastingbetaler iets minder dan het gemiddelde. De totale waardering van de inwoners is gemiddeld een 6,4. Het landelijk gemiddelde ligt daar net iets onder. In onderstaande tabel staat de gemiddelde score per burgerrol van de gemeente Zuidhorn ten opzichte van de gemeenten met inwoners tot 25.000 inwoners. Tussen haakjes staat de score van 2009.

De burger als kiezer ..........klant......... onderdaan.... partner ....wijkbewoner ...belastingbetaler
Zuidhorn....... 6,0 (6,1)......7,8 (7,6) ...6,3 (6,5)......5,8 (5,9)...7,0 (6,9).........5,7 (6,2)
Gemiddelde
< 25000 inw...5,9 (5,9).....7,7 (7,4).....6,2 (6,4)......5,8 (5,7)...6,9 (6,8).........5,8 (6,3)

Het management van de ambtelijke organisatie neemt de resultaten mee in zijn bedrijfsvoering. Iedere afdeling doet dit voor die onderdelen (burgerrollen) uit het rapport waar zij verantwoordelijk voor is en waar de gemeente zich nog in kan verbeteren.

Het onderzoeksrapport is vanaf 20 maart 2012 te vinden opwww.zuidhorn.nl
13-3-2012 WIZ

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

Wereldvluchtelingendag tafels van hoop

Wereldvluchtelingendag in Zuidhorn

15 juni 2025    Zuidhorn-nieuws
​Tafels van Hoop Zuidhorn besteedt samen met Pand 10A (de Buurthuiskamer) aandacht aan Wereldvluchtelingendag 2025
Lees verder →
Gouden leeuw (10)

“Super” Weekend Westerkwartier: ga op pad!

13 juni 2025    Zuidhorn-nieuws
14 juni heel veel activiteiten in de regio
Lees verder →
Buitenspeeldag zuidhorn 2025 (1)

Buitenspeeldag Zuidhorn; paar foodtrucks erbij en je hebt een festival

12 juni 2025    Zuidhorn-nieuws - fotos
Was mooi weer
Lees verder →
Nederveen

Gemeente Westerkwartier heeft financiën op orde voor 2026, zorgen over toekomst blijven

11 juni 2025    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
In 2026 geen bezuinigingsmaatregelingen en de onroerendezaakbelasting (OZB) wordt niet (extra) verhoogd
Lees verder →
Wethouder hans haze en ton schroor archeologische vondsten onthuld bij borghlocatie

Informatiebord archeologische vondsten onthuld bij Borghlocatie in Zuidhorn

11 juni 2025    Zuidhorn-nieuws
Sluiting school in 2014 naar infobord in 2025
Lees verder →
Roze50plus

Ontmoeting en empowerment van LHBTQ Senioren in het Westerkwartier

10 juni 2025    Zuidhorn-nieuws
Zuidhorn loopt voorop met huiskamer ROZE 50+
Lees verder →