noordhorn -
Het 'andere transportbedrijf' van Noordhorn bestaat 90 jaar. Wie aan Noordhorn en transport denkt noemt ogenblikkelijk autotransporteur Koopman. Echter, Burgler is er ook nog. Burgler is veel kleiner dan Koopman maar bestaat al wel 90 jaar, hetgeen zaterdag groots wordt gevierd.
Burgler telt 25 tankauto's en beweegt zich vooral in de levensmiddelenindustrie. Door mee te bewegen met veranderingen in de wereld is Burgler steeds andere dingen gaan doen, maar vermoedelijk bestaat Burgler om die reden ook nog, zo denkt algemeen directeur Jan Willem Burgler.
"En ook een voordeel is dat we natuurlijk een christelijk familiebedrijf zijn", stelt hij, "waarbij de leiding alle klussen aanpakt. Bij ons geen managers en maatpakken. Ja, zaterdag op het feest hebben we een pak aan en zondag in de kerk ook, maar dat zijn ook de enige momenten."
Burgler werd in 1918 opgericht door 'opa Burgler', zoals kleinzoon Jan Willem hem noemt. Die zat nog vooral in de (voeder)handel en deed het transport erbij. Het vervoer van melk van boer naar zuivelverwerkers werd een belangrijke tak. "
Het was in de tijd dat elk dorp nog een melkfabriek had", schetst Burgler. Toen die fabrieken verdwenen, gingen we andere dingen doen."
Tegenwoordig worden nog steeds vloeibare basisstoffen voor de levensmiddelenindustrie vervoerd, zoals plantaardige oliën en vetten of melasse. Jan Willem Burgler: "Ook wij voelen de crisis. Het gaat iets minder maar niet hartstikke slecht. We zitten in een goede markt want mensen blijven eten en drinken en dieren ook."
Jan Willem Burgler runt het bedrijf met vijf broers. Samen vormen ze de derde generatie die het bedrijf leidt. "We proberen op verjaardagen het bedrijf als gespreksonderwerp te vermijden, maar dat lukt meestal niet", weet hij. "We zijn erin groot gebracht en we vinden het allemaal fantastisch om te doen. We zeggen altijd: hard werken voor weinig, maar nooit sjachrijnig."
Zoals gezegd is de christelijke signatuur bij Burgler van belang. "Er is iets van een christelijke bedrijfsvoering", vindt Jan Willem Burgler. "Hoe je dat merkt? We doen nooit zaken uit puur winstbejag. We willen ons bedrijf op een menselijke manier runnen."
De signatuur betekent trouwens niet dat de vrachtwagens op zondag op de parkeerplaats blijven staan. Jan Willem Burgler: "Op zondag wordt er gewerkt, ook vroeger al. We moesten toen melk ophalen, de koeien hadden op zondag geen rustdag. En tegenwoordig hebben we te maken met een 24 uurs-economie en dus ben je genoodzaakt ook op zondag te werken."24-09-2009 dvhn