Westerkwartier brengt de dienstverlening dichtbij de inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daartoe is het programma Dichtbij gestart. Vanuit een brede scope (de verschillende domeinen) wordt “Dichtbij” in verbinding gebracht met o.a. dienstverlening, huisvesting en organisatieontwikkeling.
De gemeente stemt de dienstverlening af op de wensen van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Er wordt ingezet op een betrouwbare dienstverlening en de dienstverlening wordt efficiënt ingericht met de huidige middelen. Het uitgangspunt is dat de inwoner met zijn vraag via elk kanaal de gemeente kan benaderen. Wanneer inwoners fysiek contact willen, wordt er een afspraak gemaakt op een voor hen passend tijdstip en passende locatie. Het onlinekanaal is gericht op selfservice van de inwoners. Er wordt maatwerk geboden voor inwoners die niet digitaal vaardig zijn.
Dichtbij zijn betekent ook dat de gemeente zichtbaar is in de samenleving en zich daarmee verbindt, en toegankelijk en wendbaar is. Dit is niet in 2020 klaar. Er is een budget van € 100.000 )incidenteel) voor uitgetrokken.