Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Gemeente informatie Zuidhorn 27 maart 2012

27 maart 2012    Gemeente-informatie & Politiek
Hier kunt u de gemeentelijke informatie vinden. Aangevraagde en verleende vergunningen. Raadsbesluiten etc.

Bron: Deze informatie is afkomstig van de gemeente Zuidhorn.
Het betreft geen officiële publicatie en derhalve kunnen er geen rechten aan worden ontleend.

Aangevraagde vergunningen
Omgevingsvergunningen
Activiteit bouw, sloop, uitvoeren van werkzaamheden
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen voor het:
• vernieuwen van langsgevels en dakbedekking en het slopen van een garage, Friesestraatweg 14 te Aduard
• (tijdelijk) plaatsen van een beeld, Nittersweg 5 te Lauwerzijl
• vervangen van een berging/garage, Oosterweg 8 te Noordhorn
• vergroten van een woning, Noorderweg 10 te Noordhorn
• uitvoeren van kabelwerkzaamheden in plan Oostergast, t/h Atlasstraat te Zuidhorn

De aanvraagde omgevingsvergunningen leggen wij in de oneven weken op woensdag voor aan Libau welstands- en monumentenzorg Groningen (http://www.libau.nl). Voor het bijwonen van deze openbare vergadering kunt u een afspraak maken met de heer J. Gramsbergen: (0594) 50 88 96.

Activiteit sloop
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen voor het:
• verwijderen asbesthoudende dakplaten, Heereburen 11 te Niehove

In dit stadium kunt u geen bezwaar maken tegen bovenstaande aanvragen. Voor informatie over de aangevraagde vergunningen kunt u contact opnemen met de Publieksbalie: (0594) 50 88 88, servicebalie@zuidhorn.nl.


Verleende vergunningen
Omgevingsvergunningen
Activiteit bouw
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een omgevingsvergunning is verleend voor het:
Verzonden 20 maart 2012
• verbouwen van een woning, Brilweg 30 te Brilweg
• plaatsen van een dakkapel, Kenwerderlaan 7 te Oldehove

Algemene Plaatselijke Verordening
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een vergunning/ontheffing is verleend voor het/de:
Verzonden 19 maart 2012
• plaatsen van 15 driehoeks-/reclameborden in de gemeente Zuidhorn van 14 t/m 23 april 2012 ter aankondiging van een feest op het Holtplein te Zuidhorn
• plaatsen van 15 driehoeks-/reclameborden in de gemeente Zuidhorn van 16 t/m 29 april 2012 ter aankondiging van een open dag op 28 april 2012 van The Beauty Service Zuidhorn
• algemeen geldende geluidsvoorschriften i.v.m. een dance classics party op 7 april 2012 tot 02.00 uur, Groningerstraatweg 35 te Grijpskerk
• gebruik trottoir (openbare weg) als terras o.g.v. art. 2:10 (APV), Overtuinen 15 te Zuidhorn
Verzonden 22 maart 2012
• algemeen geldende geluidsvoorschriften i.v.m. een disco op 31 maart 2012 van 19.00 tot 02.00 uur, dorpshuis Humsterland te Oldehove

Belanghebbenden kunnen tegen de verlening van deze vergunningen/ontheffingen binnen zes weken na de dag van verzending, een bezwaarschrift indienen bij het college of bij de burgemeester. Meer informatie kunt u verkrijgen bij de Publieksbalie in het gemeentehuis: (0594) 50 88 88, servicebalie@zuidhorn.nl.

 

Vergadering gemeenteraad
Maandag 2 april 2012 vergadert de gemeenteraad om 19.30 uur in het gemeentehuis. De vergadering is openbaar, u bent van harte uitgenodigd! Belanghebbenden kunnen inspreken op de agendapunten 7 t/m 11. Dit kunt u doorgeven aan de griffie: griffie@zuidhorn.nl, (0594) 50 87 81.

Op de agenda staan de volgende punten:
1. Opening
2. Inventariseren spreekrecht
3. Vaststellen agenda en primus (bepalen volgorde bij stemopneming)
4. Vragenuur
5. Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering 5 maart 2012
6. Ingekomen stukken en mededelingen

(voorbereidend) besluitvormend
7. Kadernota  ‘Leefbaarheid dorpen in relatie tot verandering van bevolkingssamenstelling’
8. Milieu-uitvoeringsprogramma (MUP): evaluatie 2011 en programma 2012
9. Beschikbaar stellen krediet in verband met de sanering en herontwikkeling van locatie Hekkema, Frankrijkerlaan 19 te Zuidhorn
10. Aanvulling welstandsnota gemeente Zuidhorn
11. Auditcommissie gemeente Zuidhorn

Besluitvormend (hamerpunt)
12. Besluitvorming over moties m.b.t. de locatiekeuze Brede School
13. Begrotingswijziging
14. Sluiting

Attendering raadsstukken op zuidhorn.nl
De raadsagenda en -stukken kunt u voorafgaand aan de vergadering via http://www.zuidhorn.nl raadplegen. Mocht u hierop via de e-mail geattendeerd willen worden, dan kunt u zich aanmelden via griffie@zuidhorn.nl.

Geef uw mening!
De gemeenteraad van Zuidhorn hoort graag uw mening! U kunt uw mening over één of meerdere agendapunten mailen naar griffie@zuidhorn.nl. De griffier stelt alle reacties ter beschikking aan de raad. Natuurlijk kunt u ook altijd de raadsleden rechtstreeks benaderen.

Gast van de raad
De raad wil u graag betrekken bij de politiek en in contact komen met haar inwoners, dus met u! Daarom nodigen we u graag uit voor de ‘Gast van de raad’. Hierbij krijgt u als gast voorafgaand aan de raadsvergadering om 18.30 uur uitleg over het raadswerk en de agenda van de betreffende vergadering. U kunt zich tot de dag van de raadsvergadering 12.00 uur opgeven bij de griffie via griffie@zuidhorn.nl of bel met (0594) 50 87 81. Geef hierbij uw naam en e-mailadres door.


Noodkap Wilhelminalaan
Aan de Wilhelminalaan te Zuidhorn is toestemming verleend om een beuk langs de weg, waarvoor geen kapmelding is aangevraagd met onmiddellijke ingang te kappen. De boom verkeerde in een slechte conditie, hierdoor vormde hij een direct gevaar voor de weggebruikers. Voor vragen over deze noodkap kunt u bellen met (0594) 50 88 76.

Ontvang gemeentelijke aanslagen digitaal met FINBOX
FINBOX... De nieuwe naam voor de Digitale Nota!
Het is mogelijk om de aanslagen van de gemeente Zuidhorn digitaal te ontvangen. U kunt zich aanmelden via uw eigen bank. Dit heeft voor u meerdere voordelen:
• U hoeft in de toekomst de acceptgiro niet meer over te typen of in te vullen.
• Aanmelding en gebruik zijn geheel gratis.
• Digitale nota's worden overzichtelijk weergegeven en kunnen niet meer zoekraken.
• Bovendien is het gunstig voor het milieu, omdat u geen papieren nota's meer ontvangt.

FINBOX
De Digitale Nota heeft voortaan FINBOX. ABN-Amro, Rabobank en ING gaan de nieuwe naam gebruiken in hun internetbankieren-omgeving. Op http://www.finbox.nl vindt u meer informatie.

Maak van uw riool geen afvalbak
Met enige regelmaat worden we geconfronteerd met vastgelopen rioolgemalen en verstopte riolen. In de meeste gevallen is de storing ontstaan door verkeerd rioolgebruik.

Grote boosdoeners
Met name vochtige doekjes en maandverband zijn de boosdoeners. Soms treffen medewerkers echter ook complete kledingsstukken en dweilen aan in het riool. Ook frituurvet zorgt voor verstoppingen doordat dit in het riool stolt.

Goed rioolgebruik scheelt geld
Het verhelpen van verstoppingen in het gemeentelijk riool en storingen aan de gemalen kosten geld. Deze kosten worden via het rioolrecht uiteindelijk door u, de burger, betaald.

Het is dus beter voor het milieu, het riool en uw portemonnee om geen spullen door het riool te spoelen welke daar niet in horen.  Verstoppingen op uw eigen terrein zijn overigens uw eigen verantwoordelijkheid en zult u zelf op moeten lossen.

Advies
Gooi kledingstukken, dweilen en vochtige schoonmaakdoekjes in de afvalbak. Afgekoeld frituurvet kunt u in een oud melkpak gieten en in de afvalbak gooien. Nog beter is het om het frituurvet in één van de gele frituurvetcontainers die bij supermarkten staan in te leveren. Kijk op http://www.hergebruikfrituurvet.nl welke supermarkt bij u in de buurt een gele container voor frituurvet heeft, en hoe u het daar kunt aanbieden. Op deze website kunt u tevens lezen wat er met het oude frituurvet gedaan wordt. 

Meer informatie
Op de website http://www.riool.info leest u meer over goed rioolgebruik en andere wetenswaardigheden over het riool.

Kinderbijschrijving paspoort vervalt
Op 26 juni 2012 vervallen alle bijschrijvingen van kinderen in uw paspoort. Vraag daarom dit jaar tijdig een ID-kaart of paspoort voor uw kind aan. Bestaande bijschrijvingen zijn vanaf 26 juni niet meer geldig. Vanaf dan moeten kinderen die mee op reis gaan een eigen paspoort of ID-kaart hebben.
Achtergrond
Reden voor de wijziging is Europese wet- en regelgeving. Die schrijft voor dat elk persoon straks over een eigen reisdocument moet beschikken. Met deze maatregel wil de Europese Unie de veiligheid vergroten.
Langere levertijd
Normaal gesproken kunt u een paspoort of ID-kaart na vijf werkdagen ophalen. Door de naderende zomervakantie in combinatie met een stijgende vraag naar ID-bewijzen voor kinderen, kan de levertijd in mei en juni oplopen tot meerdere weken. Hebt u of heeft uw kind deze zomer een nieuwe ID-kaart of paspoort nodig? Wacht dan niet tot mei of juni met het aanvragen.
Kosten
Een ID-kaart voor een kind tot 14 jaar kost € 20. Voor een ID-kaart van een kind van 14 jaar en ouder betaalt u € 40,05. Bij het reizen naar de meeste Europese landen is een ID-kaart voldoende. In de andere landen moet u echter een paspoort laten zien. Een paspoort kost € 48,70, óók voor kinderen.
Uw eigen paspoort blijft geldig
Vanaf 26 juni 2012 kunt u uw kind niet opnieuw laten bijschrijven in uw paspoort. Uw eigen paspoort blijft wél geldig tot de verloopdatum, ook als daar kinderbijschrijvingen in staan.
Meer informatie?
Lees op onze site meer over het aanvragen van een ID-kaart of het aanvragen van een paspoort. Of neem contact op met de Publieksbalie: (0594) 50 88 88.

 

Ontwerpbestemmingsplan ‘Aduard – Kleiweg 2’ ter inzage
Burgemeester en wethouders maken op grond van artikel 3.8 Wro en afdeling 3.4 Awb bekend dat het ontwerpbestemmingsplan ‘Aduard – Kleiweg 2’ met bijbehorende stukken met ingang van 29 maart 2012 zes weken ter inzage ligt. Op grond van artikel 3.8 Wro kan tijdens deze termijn een ieder zienswijze naar voren brengen.

Achtergrond
Het ontwerpbestemmingsplan geeft invulling aan het perceel Kleiweg 2 te Aduard. Op het perceel worden woningen gebouwd in verschillende prijssegmenten.

Bestemmingsplan inzien
U kunt het ontwerpbestemmingsplan ‘Aduard – Kleiweg 2’ inzien bij de Publieksbalie in het gemeentehuis. Op http://www.zuidhorn.nl/bestemmingsplan-kleiweg2 kunt u meer informatie over het ontwerpbestemmingsplan vinden, het plan raadplegen en de bronbestanden van het plan downloaden.

Op grond van artikel 3:11, lid 2 van de Awb worden de economische verkenningen die aan de basis staan van de conclusies dat het project economisch uitvoerbaar is, niet ter inzage gelegd.

Indienen zienswijzen
Tot en met 10 mei 2012 kunt u bij voorkeur schriftelijk, maar ook mondeling, uw zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan ‘Aduard – Kleiweg 2’ kenbaar maken aan de gemeenteraad van Zuidhorn. Een schriftelijke zienswijze moet geadresseerd worden aan: de gemeenteraad van Zuidhorn, postbus 3, 9800 AA, Zuidhorn. Of stuur uw zienswijze naar: reacties-wro@zuidhorn.nl, o.v.v.: zienswijze ontwerpbestemmingsplan ‘Aduard – Kleiweg 2’.

Voor het indienen van een mondelinge zienswijze, moet u telefonisch een afspraak maken met de afdeling Ruimte en Welzijn: (0594) 50 88 84. Van mondelinge zienswijzen wordt een verslag gemaakt. De ingekomen zienswijzen worden betrokken bij de besluitvorming tot vaststelling van het bestemmingsplan.

Crisis- en herstelwet
Op dit bestemmingsplan is afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dat betekent dat onder meer bijzondere procedurele bepalingen van toepassing zijn op de beroepsprocedure bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Die procedure is nu nog niet aan de orde. De Crisis- en herstelwet is te raadplegen op http://www.wetten.overheid.nl

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Ruimte en Welzijn: (0594) 50 88 84.


Onteigening onroerende zaken
Onteigening van onroerende zaken in de gemeente Zuidhorn ten behoeve van de uitvoering van het inpassingsplan ‘Wegomlegging N355 (Noordhorn-Zuidhorn)’

De burgemeester van Zuidhorn maakt bekend, dat ingevolge artikel 78, zevende lid, van de onteigeningswet, in het gemeentehuis van Zuidhorn met ingang van donderdag 29 maart 2012
tot en met woensdag 9 mei 2012 ter inzage ligt een afschrift van het koninklijk besluit van
26 januari 2012, nr. 12.000123.

De in het koninklijk besluit ten name van de provincie Groningen ter onteigening aangewezen onroerende zaken zijn nodig voor de uitvoering van het inpassingsplan ‘Wegomlegging N355 (Noordhorn- Zuidhorn)’. De door de Kroon ter onteigening aangewezen gronden hebben de bestemmingen ‘Verkeer’, ‘Bedrijven-gronddepot’ en ‘Groen’. Op de gronden zullen werken en werkzaamheden ten behoeve van die bestemmingen worden uitgevoerd.

Het koninklijk besluit is geplaatst in de Staatscourant van 20 februari 2012, nr. 2609. Tegen het besluit staat geen beroep open. Een afschrift van het koninklijk besluit ligt ter inzage op de volgende locaties:
• Gemeente Zuidhorn, tijdens openingstijden
• Rijkswaterstaat Corporate Dienst, Griffioenlaan 2 te Utrecht van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 16.00 uur. Bij de receptie kunt u vragen naar de afdeling BJV, team Publiekrecht, toestelnr. 71329 of 71310.

Bekendmaking Wet GBA
Burgemeester en wethouders maken bekend dat na onderzoek is gebleken dat onderstaande persoon niet meer woonachtig is op het adres waar betrokkene in de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens van de gemeente Zuidhorn staat ingeschreven. De persoonslijst zal daarom worden opgeschort met als reden: verblijfplaats onbekend. Dit betekent dat betrokkene daardoor formeel niet meer in Nederland woonachtig zal zijn. Het betreft de volgende persoon:
H. Traore, geb. 01-01-1988 te Abidjan (Ivoorkust).

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na de datum van verzending van het
besluit, of de datum van publicatie (28 maart 2012) gemotiveerd bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders.


Vaststelling ambtsinstructie leerplichtambtenaar
Het college van burgemeester en wethouders heeft 6 maart 2012 de ambtsinstructie leerplichtambtenaar regio Westerkwartier 2012 vastgesteld. De ambtsinstructie ligt vanaf 26 maart 2012 twee weken ter inzage bij de Publieksbalie in het gemeentehuis.

Achtergrond
Het vaststellen van de instructie voor de leerplichtambtenaar is een wettelijke verplichting die in de eerste plaats een interne werking heeft. Met deze instructie geeft het college richting aan de manier waarop de leerplichttaken in de gemeente uitgevoerd moeten worden.
In de tweede plaats is de inhoud van de instructie in belangrijke mate bepalend voor de manier waarop de ambtenaar omgaat met personen en instanties buiten het gemeentelijke apparaat: ouders, jongeren, scholen, andere instanties die met jongeren en ouders werken en collega’s in andere gemeenten.

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

4 mei monument in het Wilhelminapark

1940 – 1945: Opdat wij niet vergeten

25 april 2024    Zuidhorn-nieuws
Zaterdag 4 mei – 19.30 uur: herdenking bij het monument in het Wilhelminapark in Zuidhorn
Lees verder →
Feestelijk moment patiowoningen oldekerkermeer in oldekerk 24apr24v2-1

Afronding Kroonsfeld met de bouw van veertien patiowoningen in Oldekerk

25 april 2024    Zuidhorn-nieuws
moderne en duurzame woningen voorzien in een woonbehoefte
Lees verder →
Wethouder be schollema

Gemeente Westerkwartier kiest voor toekomstbestendig grondstoffencentrum

24 april 2024    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
De gemeente Westerkwartier heeft circulaire ambities die aansluiten bij het Rijksprogramma Nederland circulair in 2050.
Lees verder →
Kermis zuidhorn (1)

Smullen van een suikerspin in ‘t zonnetje

23 april 2024    Zuidhorn-nieuws - fotos
Mooi weer tijdens laatste dag van de kermis
Lees verder →
Boreas duo uit oostum

Rederijkerskamer Eendracht speelt Theater Na de Dam in Zuidhorn

23 april 2024    Zuidhorn-nieuws
‘Kom vanavond met verhalen'
Lees verder →
Gemeentehuis-zuidhorn

Over Vrijheidsmaaltijd, Juni Fietsmaand & Europees Parlementsverkiezing

23 april 2024    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
Westerkwartier Gemeentenieuws 23 april 2024
Lees verder →