Donderdagavond was een inloopavond over de extra sneltrein Groningen Leeuwarden.
Bezoekers werd gevraagd mee te denken hoe de overlast te beperken bij de vervanging van de spoorbrug over de Fanerweg. Onlangs bleek dat deze 100 jaar oude brug niet geschikt voor aanpassing tot twee sporen en in zijn geheel moet worden vervangen.
Dit ingrijpende werk vergt zeker een jaar en de Fanerweg moet daarvoor worden afgesloten. Middels plattegronden informeerden medewerkers van de provincie en Prorail de bezoekers.
Door het afsluiten van de Fanerweg moet het verkeer worden omgeleid en dat verontrust met name winkeliers in het centrum van Zuidhorn.
De route vanaf Aduard is afgesloten en vanuit Boerakker/Niekerk zal het verkeer ook een andere route moeten volgen. Naast gevreesde omzetderving werden ook zorgen geuit over de verkeersveiligheid op de alternatieve routes.
Verkeer zal over het Noorderlicht het centrum kunnen bereiken, gaat dwars door de nieuwe woonwijk en passeert hierbij de Brede school. De veilige routes van en naar school waaraan de scholen en verkeerscommissies met gemeente zorgvuldig gewerkt hebben destijds zijn dan ineens minder veilig.
De gemeente zet in op het beperken van de duur van het afsluiten maar een veel geopperde suggestie was een bypass cq tijdelijke brug over het spoor. Het verkeer kan gewoon blijven rijden, er ontstaan geen onveilige situaties op alternatieve routes én het werk mag uitlopen.
Eind november begint de formele inspraakprocedure. Gedurende zes weken kunnen zienswijzen worden ingediend. De werkzaamheden zelf zullen eind 2018 beginnen. De hefbrug Zuidhorn en spoorbrug van Starkenborgkanaal zijn dan al klaar.
De provincies Groningen en Fryslân, de gemeenten Leeuwarden, Groningen en Zuidhorn, ProRail en de gemeenten aan het spoor werken samen aan dit project.
Het spoor wordt verdubbeld tussen Zuidhorn en Hoogkerk over een lengte van 8 kilometer en bij station Zuidhorn komt een keerspoor.