Drie verschillende treinen wilden tegelijkertijd station Zuidhorn binnenrijden. Hierdoor ontstond een status quo situatie waarvan ProRail zegt dat de veiligheid nooit in het geding is geweest.
Het is woensdagavond 25 september rond 17.45 uur. Op het station in Groningen staat op spoor 7a de sneltrein naar Leeuwarden. “Ik hoop dat ik mijn aansluiting naar Harlingen haal want anders mis ik de boot naar Terschelling”, zegt een studente tegen haar reisgenote. Een opmerking die niet zo vreemd is want de trein had eigenlijk om 17.42 uur al moeten vertrekken. Een minuut later komt de machinist aansnellen. Terwijl hij de verplichte veiligheidschecks uitvoert in de cabine verontschuldigd hij zich via de intercom. “Sorry dames en heren. Door een storing op het traject richting Delfzijl arriveerde ik te laat in Groningen. Maar we gaan nu vliegensvlug naar Leeuwarden.”
“Dit is toch de sneltrein?”
Vlak voor Zuidhorn merken de reizigers dat dit vliegensvlug niet al te letterlijk moet worden genomen, want er wordt afgeremd. De machinist ziet vanuit zijn cabine dat sein 394, het inrijsein voor Zuidhorn, geel toont. Dit betekent snelheid minderen tot veertig kilometer per uur zodat de trein tijdig en veilig tot stilstand kan worden gebracht voor het volgende sein. “Dit is toch de sneltrein”, vraagt een vrouw zich af. Terwijl haar vraag bevestigend wordt beantwoord komt de trein tot stilstand op perron 1 in Zuidhorn. De reden op dat moment is dat sein 388 rood toont.
Drie treinen willen Zuidhorn binnen rijden
“Het verliep minder gelukkig dan bedoeld”, zegt ProRail-woordvoerder Aldert Baas. Baas heeft donderdag na vragen van OOG Tv onderzoek gedaan naar wat er precies in Zuidhorn mis ging. Kort nadat de sneltrein tot stilstand komt blijkt namelijk dat uit tegenovergestelde richting de stoptrein uit Leeuwarden komt aangereden die tot stilstand komt voor sein 384. Deze trein staat op het baanvak tussen Zuidhorn en Grijpskerk dat enkelsporig is. Opvallend is dat deze stoptrein hier niet had kunnen en mogen staan. Normaal wacht deze trein in Grijpskerk tot de sneltrein voorbij is. Om de status quo compleet te maken staat tussen Hoogkerk en Zuidhorn voor sein 394 de stoptrein uit Groningen die om 17.51 uur vertrok. “Wat ik op dit moment weet is dat er drie treinen tegelijkertijd Zuidhorn binnen willen rijden”, meldt de machinist. “De verkeersleiding gaat naar een oplossing zoeken.”
“Veiligheid niet in het geding geweest”
“De aansturing moest woensdagavond aangepast worden”, zegt Baas. “De sneltrein vertrok te laat uit Groningen waarop de treindienstleider heeft ingegrepen.” Besloten werd om de stoptrein uit de richting Grijpskerk voorrang te geven op de sneltrein. Beiden hadden echter perron 1 in Zuidhorn als eindbestemming. Of dit te laat werd gezien of niet ontdekt werd door de treindienstleider blijft onbeantwoord. “Het veiligheidssysteem heeft echter juist gehandeld door de seinen op rood te zetten waardoor de veiligheid nooit in het geding is geweest.”
“Vooral heel vervelend voor de reizigers”
De situatie kon na een half uur opgelost worden. De stoptrein uit de richting Grijpskerk werd verplaatst naar perron 2 waar het gecombineerd werd met de trein van 17.51 uur uit Groningen. Daarmee ontstond er ruimte om de sneltrein te laten vertrekken. “We vinden het heel vervelend dat reizigers door deze actie in grotere vertragingen terecht zijn gekomen dan oorspronkelijk nodig was geweest”, zegt Baas.
De sneltreinreizigers kwamen uiteindelijk met een half uur vertraging aan in Leeuwarden. “Ik ben u ontzettend dankbaar”, zegt de vrouw die naar Terschelling moet tegen de steward van Arriva. De steward is in Buitenpost ingestapt en besloot om vragen van reizigers te beantwoorden. “Ik heb voor u gebeld met de treindienstleiding en ze laten de trein naar Harlingen Haven even wachten zodat u mee kunt”, zijn de woorden die ze kort daarvoor sprak.
Bron oogtv/Door Sebastiaan Scheffer