Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Den Horn presenteert leefbaarheidsmanifest aan gemeente Westerkwartier

20 juni 2025    Zuidhorn-nieuws
Behoud van dorpsidentiteit, open landschap, ontmoetingsplekken, veilige fiets- en wandelpanden en een leefbaarheidsfonds
Den horn manifest

In het kerkje van Den Horn is het Leefbaarheidsmanifest van Den Horn overhandigd aan wethouder Bert Nederveen van de gemeente Westerkwartier. Grootschalige ontwikkelingen zoals energie-infrastructuur, data- en distributiecentra, grondberging, ecologische verbindingszone en een eventuele Lelylijn zoeken een plek in de leefomgeving van Den Horn. Dit heeft een grote impact op de leefbaarheid. Het manifest vormt een krachtig pleidooi voor behoud en versterking van de leefbaarheid in het dorp en het omliggende gebied.

Onder begeleiding van Vereniging Groninger Dorpen heeft de klankbordgroep, zo’n 25 actieve inwoners, dit leefbaarheidsmanifest opgesteld en verbeeld in de praatplaat. Alle leden van Dorpsbelangen Den Horn ondersteunen het manifest. Centraal staan vier kernwaarden: Samen, Mooi Groen, Scharrelruimte en Investeren en Beheren. Het manifest benoemt heldere wensen voor onder andere behoud van dorpsidentiteit, open landschap, ontmoetingsplekken, veilige fiets- en wandelpanden en een leefbaarheidsfonds.

“Dit manifest laat zien wat onze wensen zijn voor Den Horn en de omgeving. De komende jaren willen we samen met de overheden hier uitvoering aan geven.” Dorpsbelangen Den Horn.

Met de overhandiging is een belangrijke stap gezet naar concrete afspraken over uitvoering van de wensen met de gemeenten Westerkwartier en Groningen. Wethouder Nederveen sprak zijn waardering uit voor de actieve en positieve inzet van de gemeenschap.

Wethouder Bert Nederveen: “Het manifest laat zien hoeveel betrokkenheid en visie er in Den Horn is. We zien dit als een waardevolle basis om samen te werken aan een sterke en leefbare toekomst voor het dorp en de omgeving”.

eigen foto: overhandiging Leefbaarheidsmanifest Den Horn aan wethouder Bert Nederveen

 

Op de foto: vlnr: Andre Bronsema (Den Horn), Eltjo Smit (leefbaarheidsadviseur gemeente Westerkwartier, Karin Rotink (Den Horn), Bert Nederveen (wethouder gemeente Westerkwartier, Janny Maat (Den Horn-Nieuwbrug), Hielke Westra (directeur Vereniging Groninger Dorpen en Jori Wolf (voorzitter Den Horn)
 

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

Sterkwesterkwartier2026

Sterk Westerkwartier: grootste oppositiepartij beoordeelt nieuwe coalitie op inhoud en resultaat

27 juni 2026    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
helpt dit akkoord onze inwoners, dorpen, verenigingen en ondernemers echt vooruit?
Lees verder →
Coaltieakkoord 2026

‘Samen zijn wij Westerkwartier’ - partijen presenteren coalitieakkoord

25 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
Centraal staan nabijheid, verantwoordelijkheid en samenwerking
Lees verder →
Ondertekening ao - 25 juni 2026

250 nieuwe woningen in wijk De Oostergast Zuidhorn

25 juni 2026    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
Betaalbare en kwalitatief goede huur- en koopwoningen
Lees verder →
Cheque badeendenrace

€ 3.000 voor KunstImpuls dankzij Lions Club Westerkwartier

25 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
kinderen van 0 tot 12 jaar kunnen hierdoor kennis maken met de vele disciplines binnen kunst en cultuur.
Lees verder →
Gronings vuur westerkwartier

Meedoen aan de voorstelling Aan Boord van Gronings Vuur Westerkwartier

24 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
Gezocht: jonge dansers, Spelers voor rol als bus-host/gastheer, Zangers
Lees verder →