Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Cliënten Wmo positief over contacten met gemeente

5 juli 2019    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
Gemeentenieuws

Ruim 58% van de cliënten, die in 2018 een Wmo-voorziening hebben ontvangen van de gemeente heeft meegedaan aan het cliëntervaringsonderzoek. In zijn algemeenheid zijn de cliënten positief over het contact met de gemeente. Het Sociaal Plan Bureau Groningen (SPB) heeft in opdracht van de gemeente Westerkwartier het onderzoek uitgevoerd. Met een respons van ruim 58% is het onderzoek representatief te noemen voor het gehele Wmo-cliëntenbestand. Naast de schriftelijke enquête is een aantal cliënten in een telefonisch interview gevraagd naar hun ervaring. 

Wethouder Bert Nederveen: “We zijn blij, dat de cliënten met een Wmo-voorziening positief zijn over het contact met de gemeente, de kwaliteit van de ondersteuning en het effect van de ondersteuning. We scoren al een aantal jaren goede resultaten en zijn daarmee goed op weg.”

Aanbevelingen
Het onderzoek geeft een aantal aanbevelingen onder meer op het gebied van informatie geven, mantelzorgers en bekendheid basisondersteuning. De gemeente Westerkwartier neemt deze ter harte.

De gemeente blijft op verschillende manieren en regelmatig informatie geven over de mogelijkheden van de Wmo, zodat inwoners weten waar ze terecht kunnen met hun hulpvraag. Uit de enquête blijkt dat 22% van de cliënten niet wist waar ze moesten zijn met hun hulpvraag. Het streven is dat iedereen weet waar hij/zij terecht kan met zijn/haar hulpvraag.
De gemeente heeft aandacht voor het beroep dat op mantelzorgers wordt gedaan. Het is heel mooi dat veel mensen mantelzorg verlenen. De keerzijde is dat de mantelzorger overbelast kan raken. Uit de enquête blijkt dat 14% denkt dat de mantelzorger de hulp niet aan kan.
De gemeente geeft nog meer bekendheid aan de basisondersteuning Sociaal Werk De Schans. Een klein deel (9%) van de cliënten maakt gebruik van basisvoorzieningen, zoals buurthuis, klussendienst en boodschappenservice. Door meer bekendheid te geven aan de basisondersteuning Sociaal Werk De Schans, maken inwoners hiervan mogelijk ook meer gebruik. Positieve gevolgen kunnen dan zijn, dat er minder gebruik gemaakt wordt van individuele Wmo-voorzieningen en de druk op mantelzorgers iets minder groot is.

Resultaten
Het resultaat van het onderzoek is te vinden op http://www.westerkwartier.nl Ook levert de gemeente de uitkomsten van het onderzoek aan http://www.waarstaatjegemeente.nl

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Stuur het door:
Deel via WhatsApp

Laatste nieuws

Fotowedstrijd irmastol-niehove

Irma Stol wint fotowedstrijd Noar Huus

21 juli 2019    Zuidhorn-nieuws
Een eervolle vermelding gaat uit naar Lucas van Veen
Lees verder →
Vvd mattheus gorter

VVD wil bestrijding Jacobskruid

19 juli 2019    Zuidhorn-nieuws
plant kan dodelijk zijn voor koeien en paarden
Lees verder →
Waterpark-paden-zomer (1)

Waterpark Zuidhorn: Wandelen to the max

18 juli 2019    Zuidhorn-nieuws
Extra paden gemaaid, meer meters maken in bloemrijke park
Lees verder →
Dorpsvenne-onkruid

Groenbeheer en beeldkwaliteitsbestek

18 juli 2019    Zuidhorn-nieuws
Ergernis over de hoeveelheid onkruid op pleinen, straten
Lees verder →
Waternavel inspectie

Joh Smitpark waternavelvrij

18 juli 2019    Zuidhorn-nieuws
Dankzij maritieme afdeling gemeente
Lees verder →