2 januari 2017 wierpen wethouders Hans van Daalen en Gerard van den Hengel eigenhandig een blokkade op ter hoogte van de spoorwegovergang aan de Stationsweg/Baron van Nagellstraat in Barneveld. Maar liefst twee jaar is deze hoofdverkeersader tussen Barneveld en Voorthuizen voor auto's en vrachtauto's hermetisch... afgesloten.
Als de Barneveldse politiek vasthoudender was geweest, had de stremming van het verkeer een stuk korter gekund dan de twee jaar die de aanleg van de Harselaartunnel duurt.
Dat valt op te maken uit woorden van BAM-projectleider Johan Brouwer in het Dagblad van het Noorden, die in Zuidhorn een ‘soortgelijk project’ onder handen heeft. Daar duurt de stremming voor het autoverkeer slechts twaalf dagen, schrijft de Barneveldse Krant.
De Zuidhorner gemeenteraad achtte een dergelijk lange afsluiting van de veelgebruikte weg, die het dorp met de stad Groningen verbindt, echter onacceptabel. Toenmalig Burgemeester Bert Swart ging in overleg met ProRail en aannemer BAM, met als resultaat dat de stremmingsperiode voor het autoverkeer aanzienlijk werd verkort, tot twaalf werkdagen. Bij nader inzien bleek het mogelijk om met meerdere ploegen tegelijk en langer achter elkaar door te werken, waarbij de brug met tunnelbak wordt gebouwd op het werkterrein naast de huidige spoorbrug.
Deze relatief korte tijdspanne staat in schril contrast met de periode van twee jaar in Barneveld. Brouwer trekt in het Dagblad van het Noorden een vergelijking tussen de beide opdrachten; ‘soortgelijke projecten’ in zijn optiek. Hierbij geeft hij aan dat de korte duur van de stremming in Zuidhorn te danken is aan de ‘vasthoudendheid van de Zuidhorner politiek’, waarmee hij impliceert dat als Barneveldse politici zich in 2015/2016 kritischer hadden opgesteld ten aanzien van de lange afsluiting van de Baron van Nagellstraat, de drukke verkeersader tussen Barneveld en Voorthuizen stukken korter dicht had gekund.
De gemeente Barneveld ontkent dat de opdrachten vergelijkbaar zijn.
Bron: Barneveldse Krant