Hiermee is het veel sterker dan asfalt op basis van bitumen en daarmee zeer geschikt om er gaten mee te vullen. Begin dit jaar zijn op een aantal plaatsen in de gemeente Groningen wegreparaties uitgevoerd. Normaal houden dergelijke reparaties zich enkele maanden, Wortelboer claimt dat zijn asfalt het jaren volhoudt. Hij noemt het asfalt CO2-neutraal, omdat het koud kan worden verwerkt.
Het asfalt is duurder dan gewoon asfalt, aldus Wortelboer: 'Ik zie toepassingen in het 'high end' van de markt'. Andere gemeenten en een wegenbouwer hebben inmiddels ook interesse getoond voor het nieuwe asfalt.
Proef
Op een strekdam voor de kust van Ouwerkerk in Zeeland wordt een proef gedaan waarbij basaltblokken gebonden worden met kunststof. Al meer dan drie jaar ligt er een experimentele deklaag van verbrokkeld steen gemengd met een kunststof kleeflaag. Het materiaal doet het beter dan verwacht; na jaren van golfslag en drie strenge winterseizoenen met stormen, sneeuw en ijs is er totaal geen slijtage te bespeuren.
Kunststof
Johan Rasing van BASF, de ontwikkelaars van de speciale kunststof voor de Wereldomroep: 'Deze kunststof is een polyurethaan en dat is een compleet stabiel product. De chemici noemen dat inert. Het reageert nergens mee en zal ook niet in de een of andere vorm uitlogen, in het water bijvoorbeeld. Het blijft gewoon zoals het is, altijd.' En dat in tegenstelling tot het beton of asfalt waar nu de toplaag van de Hollandse zeedijken uit bestaat. Dat blijft tot in lengte van dagen giftige stoffen afgeven. Het nieuwe materiaal, 'Elastocoast', is iets duurder is dan asfalt of beton. Maar omdat het zo taai is, zou het op de langere duur juist goedkoper kunnen zijn.
GWWkosten