Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

27-08-08 Boerema kan aan de slag met tankstation

27 augustus 2008    Zuidhorn-nieuws
zuidhorn - Na een touwtrekkerij van liefst achttien jaar is aan garage- en pomphouder Klaas Boerema uit Zuidhorn vergunning verstrekt voor de bouw van een tankstation bij de entree van nieuwbouwwijk De

zuidhorn -
Na een touwtrekkerij van liefst achttien jaar is aan garage- en pomphouder Klaas Boerema uit Zuidhorn vergunning verstrekt voor de bouw van een tankstation bij de entree van nieuwbouwwijk De Oostergast in die plaats. Boerema reageerde gistermiddag gematigd positief op deze ontwikkeling. "Ik moet eerst nog een ritje maken naar de bank en ook nog op zoek naar een aannemer. Want zolang je geen vergunning hebt, heb je niet precies een beeld hoe het wordt en kun je niks doen", reageert hij.

Overigens is de financiering in beginsel rond. Boerema verwacht dat de bouw over een week of zes kan beginnen. Uiterlijk 31 maart volgend jaar moet het nieuwe tankstation er staan. Het ligt in het voornemen van de pomphouder om hier ook het eerste aardgasvulstation van het Westerkwartier te openen.

Boerema snapt achteraf niet waarom er achttien lange jaren overheen moesten gaan om de bouwvergunning rond te krijgen. Hij is naar eigen zeggen veel dank verschuldigd aan PvdA-wethouder Jan Oomkes van ruimtelijke ordening, die zich voor het nieuwe tankstation sterk maakte. "Tachtig procent van zijn voorgangers hield mij voortdurend aan het lijntje." Oomkes kan te zijner tijd op een bloemetje rekenen als dank voor zijn inzet. "Maar hij moet nog even wachten. Dat gebeurt pas als de eerste spade de grond ingaat."

De ondernemer weet nog exact op welke dag hij zijn opwachting maakte op het gemeentehuis voor de eerste besprekingen over een nieuw pompstation. "Dat was op 2 augustus 1990. Hoe het komt dat ik die datum heb onthouden? Dat was op de dag dat Irak het land Koeweit binnenviel. Tijdens onze besprekingen kwam dat nieuws naar buiten. Koeweit is het land van de oliesjeiks. Zo'n bericht blijft je als pomphouder eeuwig bij."
bron DvhN

Tankstation Boerema, Zuidhorn

Tankstation Boerema zal straks de nieuwe entree vormen van de plaats Zuidhorn. Op de kop van de nieuwe woonwijk de Oostergast zal vanonder een groene grasdijk het tankstation verrijzen en zich gaan richten op de inmiddels aangelegde rotonde aan de Friesestraatweg.

De grasdijk is plaatselijk open gewerkt om de shop en enkele wasboxen te kunnen herbergen. Naast een gras / sedum dak zal het gebouw bestaan uit gevelpenanten van corten staal afgewisseld met antraciet kleurige aluminium puien.

De tankplaats zelf wordt voorzien van een ronde boven de pompen zwevende stalen luifel, die de diverse bezoekers moet behoeden tegen weer en wind.
www.architectenburodietvorst.nl

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

Sterkwesterkwartier2026

Sterk Westerkwartier: grootste oppositiepartij beoordeelt nieuwe coalitie op inhoud en resultaat

27 juni 2026    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
helpt dit akkoord onze inwoners, dorpen, verenigingen en ondernemers echt vooruit?
Lees verder →
Coaltieakkoord 2026

‘Samen zijn wij Westerkwartier’ - partijen presenteren coalitieakkoord

25 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
Centraal staan nabijheid, verantwoordelijkheid en samenwerking
Lees verder →
Ondertekening ao - 25 juni 2026

250 nieuwe woningen in wijk De Oostergast Zuidhorn

25 juni 2026    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
Betaalbare en kwalitatief goede huur- en koopwoningen
Lees verder →
Cheque badeendenrace

€ 3.000 voor KunstImpuls dankzij Lions Club Westerkwartier

25 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
kinderen van 0 tot 12 jaar kunnen hierdoor kennis maken met de vele disciplines binnen kunst en cultuur.
Lees verder →
Gronings vuur westerkwartier

Meedoen aan de voorstelling Aan Boord van Gronings Vuur Westerkwartier

24 juni 2026    Zuidhorn-nieuws
Gezocht: jonge dansers, Spelers voor rol als bus-host/gastheer, Zangers
Lees verder →