zuidhorn/grijpskerk -
Aanwonenden van het spoor tussen Grijpskerk en Zuidhorn ondervinden binnenkort mogelijk minder geluidsoverlast van passerende treinen. Een deel van de rails wordt in opdracht van ProRail vernieuwd.
De dwarsliggers (bielzen), spoorstaven (rails) en het ballastgrind worden vernieuwd. Volgens woordvoerder Theo Brand van ProRail wordt de vernieuwde spoorbaan onderhoudsarmer, stiller voor de omgeving en comfortabeler voor treinreizigers. Bestaande houten dwarsliggers worden vervangen door betonnen exemplaren. Dat geeft minder geluid.
Hoeveel de reductie zal zijn, durft Brand niet te zeggen. "Spoor maakt te allen tijde geluid. Staal op staal hoor je nu eenmaal." Om de aannemer veilig te laten werken, rijden er komend weekeinde tijdens de werkzaamheden geen treinen tussen Groningen en Buitenpost. Het vervoer van de reizigers wordt overgenomen door bussen.
In verband met de werkzaamheden is de treinoverweg ter hoogte van De Gast in Zuidhorn aanstaande zaterdag mogelijk zo nu en dan steeds maximaal een uur afgesloten voor het wegverkeer. Dit vanwege het passeren van werktreinen of een noodzakelijke spoorbezetting door een werktrein. Volgens Brand wordt dit weekeinde gewerkt aan het spoor van Zuidhorn richting Grijpskerk.
In de eerste helft van oktober wordt de spoorbaan van Zuidhorn richting Groningen tot aan het spoorviaduct in de Fanerweg aangepakt. Eerder werd bij Hoogkerk de rails bij de spoorbrug over het Hoendiep en het viaduct over het spoor bij de Johan van Zwedenlaan ook al vernieuwd.
bron DvhN