Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

22-01-08Gemeente Zuidhorn trots op dienstverlening

22 januari 2008    Zuidhorn-nieuws
Gemeente Zuidhorn trots op dienstverleningDe gemeente Zuidhorn heeft een kwaliteitshandvest voor haar dienstverlening aan de burgers opgesteld. Het handvest bestaat uit een aantal normen waaraan burgers de gemeente kunnen houden. Zoals de

Gemeente Zuidhorn trots op dienstverlening

De gemeente Zuidhorn heeft een kwaliteitshandvest voor haar dienstverlening aan de burgers opgesteld. Het handvest bestaat uit een aantal normen waaraan burgers de gemeente kunnen houden. Zoals de maximale wachttijd aan de balies, het binnen 4 weken afhandelen van brieven en het vlot afhandelen van bouwvergunningen.

Uit eerder onderzoek is al gebleken dat de burgers de dienstverlening van Zuidhorn met een ruime voldoende beoordelen. De achtergrond van het kwaliteitshandvest is dan ook niet dat de zaken niet goed zouden gaan. “Het heeft te maken met zelfbewustzijn en vooral: “ hier staan wij voor”, aldus Fennema. De burgers weten op deze manier waarop zij mogen rekenen.

Het kwaliteitshandvest wordt gepubliceerd in het Westerkwartier en op de gemeentelijke website. Ook is een versie gemaakt in de vorm van een kaartje dat met correspondentie van de gemeente wordt meegestuurd. Op de achterzijde van deze kaart kunnen burgers een reactie of opmerkingen invullen en deze terugsturen aan de gemeente. “Wij zijn namelijk zeer benieuwd of burgers nog tips en suggesties hebben voor onze dienstverlening. En als het een keer fout gaat met onze normen, dan maken wij graag verontschuldigingen, dat hoort er bij”.
Aan het eind van 2008 wordt het kwaliteitshandvest geëvalueerd. Het streven is om het handvest de komende jaren uit te breiden, zodat alle dienstverlening er uiteindelijk onder valt.

Op het gebied van dienstverlening verandert het komende jaar het nodige. Momenteel werkt de gemeente aan een nieuwe inrichting van de centrale hal met een nieuwe balieopzet en een geïntegreerd frontoffice voor alle burgercontacten: het gemeenteplein. Ook de digitale dienstverlening wordt uitgebreid. Voor de zomer wordt de postbehandeling op het gemeentehuis gedigitaliseerd, wat een efficiëntere postafhandeling mogelijk maakt. Eind 2008 wordt daarnaast een nieuwe website van de gemeente gelanceerd, met meer diensten die digitaal kunnen worden afgenomen.

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

Werkzaamheden kruisinga juliana

Kruisingen centrum Zuidhorn op de schop

17 oktober 2025    Zuidhorn-nieuws
Onlangs is gestart met de werkzaamheden aan de Overtuinen in het kader van het project Vergoenen centrum Zuidhorn.
Lees verder →
Nederveen

Met moeite een sluitende begroting van Wethouder Nederveen

17 oktober 2025    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
"had het graag anders gezien voor mijn laatste begroting"
Lees verder →
Veiligheidsmarkt (1)

Veiligheidsmarkt in Zuidhorn: informatie met een stukje banketstaaf

17 oktober 2025    Zuidhorn-nieuws - fotos
"Je buurt een beetje in de gaten houden"
Lees verder →
Job de bruin

Samen zingen met Job de Bruijn in de Dorpskerk Zuidhorn

17 oktober 2025    Zuidhorn-nieuws
Job de Bruin is een oud predikant van de Dorpskerk en geniet landelijke bekendheid vanwege zijn muzikale activiteiten.
Lees verder →
Melkveehouderij hulshoff bedrijfsbezoek

Wenakker Westerkwartier bezoekt melkveehouderij Hulshoff in Marum

17 oktober 2025    Zuidhorn-nieuws - Regio-nieuws
Hulshoff is niet alleen actief melkveehouder, maar ook lid van de werkgroep Wenakker en bestuurlijk actief
Lees verder →
Leden van de rekenkamer chris van der schors avelien haan en jan-willem van de kolk

Gemeenteraad Westerkwartier benoemt nieuw lid en herbenoemt twee leden van de Rekenkamer

16 oktober 2025    Zuidhorn-nieuws - Gemeente-informatie & Politiek
De Rekenkamer onderzoekt of het gemeentebestuur het geld goed uitgeeft en of het beleid werkt zoals bedoeld.
Lees verder →