Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

21-11-07 Staten in verzet tegen kabinetsbesluit

21 november 2007    Zuidhorn-nieuws
Staten in verzet tegen kabinetsbesluit Zuiderzeelijn Provinciale Staten van Groningen hebben vanavond in een spoeddebat een motie aangenomen waarmee zij de Tweede Kamer oproepen de Maatschappelijke Kosten en Batenanalyse (MKBA) en de risicobeheersingsmodellen

Staten in verzet tegen kabinetsbesluit Zuiderzeelijn
Provinciale Staten van Groningen hebben vanavond in een spoeddebat een motie aangenomen waarmee zij de Tweede Kamer oproepen de Maatschappelijke Kosten en Batenanalyse (MKBA) en de risicobeheersingsmodellen niet leidend te laten zijn in het besluit over de aanleg van de Zuiderzeelijn, de snelle spoorverbinding van Schiphol naar Groningen. Provinciale Staten roepen de Tweede Kamer op de inwoners van Noord-Nederland via een snelle Zuiderzeelijn met de nationale, economische kernzone te verbinden. Zij vragen de Kamer te starten met de planstudie, met actieve betrokkenheid van marktpartijen en afgestemd op de OV-studie in de corridor Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad.

Het kabinet heeft op 16 november besloten dat de Zuiderzeelijn niet wordt aangelegd. Provinciale Staten constateren dat dit besluit is gebaseerd op rigide MKBA- en risicouitsluitingsmodellen en niet op de ruimtelijk-economische meerwaarde en structuurversterkende werking van de lijn voor Noord-Nederland. Provinciale Staten willen dat de Kamer het kabinet beweegt om alsnog te starten met de planstudie om de laatste onzekerheden en risico's die er nog zijn weg te nemen.

De aanleg van de Zuiderzeelijn is onderdeel van het Langmanakkoord uit 1998, als ruimtelijk economische investering voor de lange termijn. Die afspraak over de Zuiderzeelijn - en de bijbehorende reservering van 2,73 miljard - is door ieder volgend kabinet, inclusief Balkenende IV, herbevestigd. Gaandeweg zijn MKBA- en risicouitsluitingsmodellen geïntroduceerd die per definitie betekenen dat verkeersinfrastructuur in dunner bevolkte gebieden het predicaat onrendabel krijgen opgespeld.

Het is in Europa alom zichtbaar dat de economische activiteit zich concentreert op knooppunten en langs corridors met uitstekende verkeersinfrastructuur. De Staten zijn van mening dat de Zuiderzeelijn voor (Noord-)Nederland ontwikkelruimte biedt en een belangrijk onderdeel is van de Noordelijke Ontwikkelingsas (NOA) richting Noord- en Noordoost-Europa.

In het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt tot 2020 slechts 3% van de middelen in Noord-Nederland aangewend, terwijl Noord-Nederland 25% van de oppervlakte en 10% van de bevolking van Nederland omvat.

Meer nieuws... Tip de redactie...

 

Laatste nieuws

0vgz bakkerscafe (4)

Gastvrij onthaal bij ‘t Bakkerscafé Grijpskerk

20 november 2025    Zuidhorn-nieuws
Najaarsbijeenkomst Ondernemersvereniging Zuidhorn
Lees verder →
Boekenwand interieur tv

Subsidie om positie op arbeidsmarkt te versterken

20 november 2025    Zuidhorn-nieuws
15 miljoen voor werkenden en werkzoekenden in Groningen
Lees verder →
Maak industrie timmerman

Vernieuwde Groninger Ondernemersregeling open

20 november 2025    Zuidhorn-nieuws
Ondernemers in de Groningse maakindustrie kunnen vanaf 25 november 2025 weer subsidie aanvragen via de Groninger Ondernemersregeling.
Lees verder →
Natasja bennink doorzettersprijs

Doorzettersprijs 2025 voor ​Oldewinkel

19 november 2025    Zuidhorn-nieuws
“Doorzetters houden onze gemeente menselijk en sterk. Wie zich met zoveel toewijding inzet, verdient waardering,”
Lees verder →
Ons ideaal grijpskerk

Koninklijke Erepenning voor 125-jarige muziekvereniging ‘Ons Ideaal’ Grijpskerk

19 november 2025    Zuidhorn-nieuws
De Koninklijke erepenning is pas paar keer eerder uitgereikt in de gemeente Westerkwartier
Lees verder →
Fotobooth

De nieuwe trend voor horeca en evenementenlocaties

19 november 2025    Zuidhorn-nieuws
De hospitality- en evenementenwereld is ingrijpend veranderd.
Lees verder →